SKAT skal holdes ude af danskernes haver

Redigeret udgave bragt i Netavisen Solrød d. 13 maj 2015

SKAT har over de senere år vadet ind i danskernes private haver mere end 700 gange, uden at domstolene har godkendt overtrædelserne. Det kan simpelthen ikke være rigtigt. Hvis der er noget, der skal være ukrænkeligt, så er det de danske familiers private huse, haver og grunde.

Jeg mener derfor, at det er nødvendigt, at myndighederne får styr på dommerkendelser og kun efter konkrete mistanker, som er blevet godkendt af en dommer, kan og må undersøge private borgernes haver. Det er dog desværre langt fra den proces, hvor en dommer ville have muligheden for at tage borgerens parti, til den nuværende praksis, hvor SKAT over 700 gange er trængt ind i private borgeres haver.

Sagen har været meget vigtig for os i Det Konservative Folkeparti, og derfor stillede vi tirsdag forslag i folketingssalen om at indskrænke SKAT’s mulighed for at vade ind i danskernes haver uden dommerkendelser. Desværre var der kun opbakning fra V, DF og LA, og det betød, at forslaget blev stemt ned af regeringen og det røde flertal. Det får os dog ikke til at give op – og vi fortsætter kampen efter det kommende folketingsvalg, hvor vi forhåbentligt igen har et borgerligt flertal.

Jeg har i øvrigt bemærket, at skatteministeren har styrket muligheden for, at borgerne kan angive hinanden. Men at borgere slipper for telefonkøen, når de skal stikke hinanden, trækker ikke Danmark i den rigtige retning. Danmark skal være et samfund, hvor godt naboskab og gensidig tillid er med til at holde fællesskabet og sammenholdet oppe.

Skatteministeriet har i øvrigt trods en forespørgsel i Folketinget ikke villet svare, hvad der har været de praktiske konsekvenser for borgerne af, at regeringen har givet SKAT adgang til borgernes haver uden dommerkendelse.

Vi kan altså ikke engang få svar på, om det giver mening at vade ind i folks haver så ofte, som staten gør. Så er der altså ikke meget tilbage, der taler for, at staten skal have den mulighed, og derfor skal den mulighed fjernes. Det blev desværre ikke før et valg – men så bliver det nok efter.