Tid til handling for danske søfolk

Redigeret udgave bragt i Jyllandsposten d. 29 september 2016. 

Danmark kan noget særligt på opsætning af offshore-vind. Det er et dansk rederi, som har opstillet mest havvindmøllekapacitet af alle, og potentialet for hele sektoren er stort. Den position kan ikke tages for givet, og her taler virkeligheden sit tydelige sprog. Tilgangen til den del af handelsflåden er stoppet, og de første udflagninger er annonceret, hvilket trækker aktivitet ud af landet.

Det skyldes en kombination af dårlige markeder og skæve rammevilkår. Sømandsskatten, der gælder for resten af handelsflåden, gælder nemlig ikke for alle offshore-skibe. Det gør den i Tyskland, Holland og Storbritannien, hvor skibene kan drives langt mere konkurrencedygtigt. Det vil ansvarlige rederier selvfølgelig handle på.

Det er naturligt, at rederierne reber sejlene i storm, så det er uundgåeligt, at skibe ligger stille i havnene omkring Nordsøen, og at der sker fyringer. Men det gør ondt at høre, at krisen rammer danske skibe og søfolk hårdere end i nabolandene, fordi vi ikke har handlet i tide. Det er bittert, fordi ambitionen om at udvikle Danmark som vigtig søfartsnation er bredt funderet i Folketinget.

Det er nemlig ikke kun os konservative, som anerkender problemet: S/R/SF-regeringens maritime vækstplan fra december 2012, blå bloks fælles beslutningsforslag i februar 2015, skatteminister Karsten Lauritzens tale i Folketinget i efteråret 2015 og senest Jesper Petersens (S) opfordring i pressen den 1. september. De gode intentioner er mange, men hvor er handlingen?

For konservativ side er det afgørende at lytte til erhvervslivets udfordringer. Ord og gode intentioner gør ingen forskel for danske søfolk og medarbejdere i land. Tøver Danmark fortsat, så har vi ikke offshore-rederier, som kan samle væksten op på den anden side af de hårde tider. Der skal handling til.

Derfor er vi klar, og vores opfordring til regeringen er lige så klar: Ligestil offshore-skibe med alle andre handelsskibe i finansloven for 2017. Hver dag, vi tøver i Folketinget, kan betyde mistede job og udflagede skibe.