K: Nyt udspil til modernisering af taxilovgivningen skal sikre bedre konkurrence

I dag er regeringen kommet med et nyt udspil til en modernisering af taxilovgivningen. Formålet med udspillet er, at de danske borgere skal kunne drage nytte af moderne teknologi samt sikre, at der er lige konkurrencevilkår til både taxavognmændene og de nye transportmuligheder som eksempelvis virksomheden Uber.

”Danskerne skal kunne vælge det, der passer dem bedst. Vi gør ikke forbrugerne nogen tjeneste ved at gøre nye transportmuligheder ulovlige. Jeg kan sagtens forstå de danske taxavognmænds ærgrelse over konkurrence, men det er vigtigt, at vi holder forbrugernes interesser for øje,” udtaler transportordfører Rasmus Jarlov og fortsætter:

“Taxamarkedet er overreguleret, og der er for lidt konkurrence. Det gør taxakørsel dyr og dårlig og skal derfor laves om.”

Tjenesten Uber beskrives som en samkørselsordning, hvor private bilejere stiller sig til rådighed og kan bestilles til at køre en tur, hvor parterne deler omkostningerne. I det seneste år er flere Uber-chauffører blevet dømt for at overtræde taxaloven, hvorfor regeringen har set det nødvendigt at modernisere taxilovgivningen.

For yderligere kommentarer, kontakt Rasmus Jarlov på 61 62 46 41.