Lad boligejerne være i fred, rød blok

Af Mette Abildgaard, gruppeformand for Det Konservative Folkeparti

Det er nok Yvonne fra Olsen-banden, man skal låne en replik fra, hvis man skal sættes sig i boligejernes sted. For meget har den røde blok budt os gennem alle disse år … Skattestigninger på skattestigninger. Inden længe skal vi aftale i Folketinget, hvor meget boliger skal beskattes fremover. Og hvis man skal tro SF, skal børnefamilier, pensionister og andre boligejere presses yderligere af de høje boligskatter.

En lidt for snedig plan

Som sædvanlig pakker venstrefløjen skattestigningerne ind i, at det vil give mere velfærd. Som om det ikke er velfærd, at der er tryghed om ens boligøkonomi. Det er noget af det mest basale, vi har, at der er fred om hjemmet.

Det er med Pia Olsens planer som Egon Olsens: De er lige en tand for smarte, og nogen ender med at komme i klemme. Jeg forventer ikke, Pia Olsen-Dyhr bliver sat i Vridsløselille, som vist i øvrigt er lukket, eller at vi skal ud og vifte med Dannebrog, når hun kommer ud. Men boligejerne kan ende i noget, der minder om et gældsfængsel. Hvor man både skal betale huset, renterne til banken og prøve at følge med, når boligskatterne skal stige hvert år, som SF har foreslået. Med fem procent. I tyve år.

Der er brug for tryghed

I Det Konservative Folkeparti har vi en vision om at afskaffe skatten på at bo i sit hus. Jeg er klar over, at det nok ikke er noget, der sker i løbet af det næste halvår. Men retningen er ikke til at tage fejl af.

Samtidig ser vi to tendenser på venstrefløjen: Den fortsatte trend med, at der altid er en anledning til at kræve flere penge op af lommen på folk. Og zigzag-kursen. Den ene dag siger Socialdemokratiet, at de vil forlænge boligskattestoppet, så ikke én dansker skal betale så meget som én krone mere. Den næste dag skal skatten stige for nogle og sættes ned for andre. Den slags skaber ikke tryghed for boligejerne.

De fleste må kunne se, hvad der sker, hvis man parrer en forvirret holdning med et fast ønske om skattestigninger: Det ender i skattestigninger. Ligesom det har gjort før. Socialdemokratiet skal nok give sig, for Pia Olsen-banden overgiver sig aldrig, og Socialdemokratiet bliver bløde i knæene, når de tænker på, at de kan øge de offentlige udgifter. Boligejere – hold fast på jeres pengepung.

Billigere at skifte lån

Heldigvis har vi i dag en borgerlig regering. Vi vil låse begge typer boligskatter fast, så de ikke stiger en krone – og vi vil forsøge at få en lidt længere aftale, som gælder helt frem til 2021.

Alene gebyrerne på boliglån er steget 177 procent på bare fem år. Det har for mange boligejere betydet, at de har følt sig økonomisk fastlåst i deres lån, når uventede og stigende gebyrer har tikket ind på kontoen. Og i al fairness skal det nævnes, at der også er venstreorienterede partier med i aftalen om gebyrer: Radikale, Socialdemokratiet og SF. Jeg tør ikke tænke på, hvad Enhedslisten og Alternativet har haft at bevæggrunde for ikke at være med. Men det er de partier, Socialdemokratiet vil være afhængige af, hvis magten skulle skifte hænder.

De holder ikke med boligejerne

Og hvorfor pludselig den omsorg for boligejerne fra SF? Hvorfor er de med til at gøre det lettere for boligejerne at skifte lån? Partiet er tilhænger af boligskat og gik endda så vidt i september, at man satte tal på og erklærede, at SF ville kradse 8,7 milliarder kroner ind. Svaret er enkelt: Når alt kommer til alt, handler det om statskassen, ikke boligejerne for SF. Gebyrer til bankerne er de imod, ikke fordi det går ud over boligejerne, men fordi SF’erne ikke kan skalte og valte med pengene. Stigende boligskat er SF for, fordi boligejerne altid vil være nedprioriteret i forhold til ønsket om at øge det offentlige forbrug i en offentlig sektor, som ikke burde vokse sig større.

Gør systemet simpelt og fair
Nu, hvor vi skal til forhandlingsbordet, synes jeg, at det er på plads at få partiernes holdning frem i lyset. Hvis det står til mig, skal hverken børnefamilier eller pensionister tvinges til at regne på, om de har råd til at blive boende i deres lokalområde med skoler, naboer og bekendte gennem mange år, og hvad der ellers følger med, når man har slået rødder i et område.

Der har været så mange problemer med skæve vurderinger, stigende grundskyld og en ejendomsværdiskat, som måske, måske ikke, skal være omfattet af skattestoppet, at jeg tror, at vi er mange, der er ved at have fået nok. Hvorfor kan man ikke have et helt ukompliceret system, som ikke hele tiden ændrer sig? Det går jeg ind for. Jeg skal hverken bruge målebånd, 26 kræmmerhuse, tre stopure eller en pølsevogn ligesom Egon Olsen. Og heller ikke en skattestigning som Pia Olsen. Jeg skal bare bruge lidt politisk velvilje over for boligejerne.