Socialdemokraterne vil hæve boligskatterne

Af Mette Abildgaard, gruppeformand, Det Konservative Folkeparti

Socialdemokraterne bliver aldrig nogensinde boligejernes parti. Det må efterhånden stå klart for enhver, hvis nogen ellers skulle have været i tvivl. Boligskatterne steg med over to milliarder kroner, da de sidst sad på regeringsmagten, og de seneste to år i træk har de oven i købet stemt imod vores forslag om at fastfryse grundskylden, hvilket vi ellers fik flertal for og dermed har reddet de hårdt prøvede boligejere fra endnu en milliardregning.

Gang på gang forsøger Socialdemokraterne altså at malke ganske almindelige danske familier, blot fordi de har været så fornuftige at købe en bolig. Jeg kan ikke forstå, hvordan de kan være bekendt bare at skrue og skrue på skatten, selv når vi endda hører om pensionister, der ikke kan blive boende i deres boliger eller må låne til skattebetalingen, hvis dette fortsætter.

Det er i øvrigt, som om Socialdemokraterne tror, at det kun er i få nordsjællandske kommuner, at man betaler grundskyld. Det prøver de i hvert fald at isolere snakken til. Men grundskyld betales i hele landet, og når Socialdemokraterne lægger op til at hæve grundskylden, går det ud over alle boligejere. Mere eller mindre selvfølgelig. Men alle.

Socialdemokraterne har – både med finansloven i 2015 og igen i 2016 – selv stemt imod vores forslag om lempelser i grundskylden for boligejerne i alle landets 98 kommuner – fra Tønder til Helsingør og fra Frederikshavn til Guldborgsund. I hele landet.

Det er meget bekymrende, at Socialdemokraterne ikke har mere respekt for de danske boligejere, og at de i stedet lægger op til, at de skal plukkes hårdere end i dag. Det er fint med politiske uenigheder på Christiansborg, men det kunne da være rart, hvis vi i det mindste kunne blive enige om at skabe tryghed for de mere end to millioner danskere, der ejer deres eget hus.