Pape: Hårdere kurs mod indbrudstyve

Af Søren Pape Poulsen, partileder og justitsminister, Det Konservative Folkeparti

Hvis der er noget sted, enhver familie skal kunne føle sig 100 procent tryg, så er det i deres eget hjem. Her skal man altså kunne vide sig sikker på, at man selv bestemmer, hvem der kommer indenfor. Desværre findes der kedelige typer, der ernærer sig ved systematisk at plyndre folks private hjem. Indbrud er en helt vildt grænseoverskidende krænkelse, og vi bliver nødt til at slå hårdere ned over for de kriminelle.

Selv om udviklingen de senere år heldigvis har været faldende, kommer vi fra et ekstremt højt antal indbrud i Danmark, og Danmark er stadig et af de absolut mest indbrudsplagede lande i hele Europa.

Derfor lancerer jeg nu tre konkrete forslag til, hvordan vi i højere grad kan komme efter de kriminelle, der ikke har ordentlig respekt for nogle af vores mest grundlæggende danske rettigheder – nemlig privat ejendomsret og privatlivets fred.

Ny selvstændig indbrudsparagraf

I dag kan indbrud kun straffes efter tyveriparagraffen. Men at krænke vores hjem er så alvorlig en forbrydelse, at det tydeligt bør afspejles i loven. Derfor vil jeg have oprettet en selvstændig indbrudsparagraf i straffeloven, så indbrud ikke længere blot straffes efter tyveriparagraffen.

Det er vigtigt, at der sendes et klart signal om, at indbrud er noget andet og mere end et simpelt tyveri.

Jeg vil også skærpe straffen for indbrud begået, mens ofrene er hjemme. Et indbrud i et tomt hus er krænkende i sig selv, men det er endnu mere alvorligt, hvis der er nogen hjemme. Det sætter dybe spor i offeret.

Det må være en forfærdelig fornemmelse at vide, at der har vadet kriminelle rundt i ens hus, mens man sov.

Fokus på udenlandske kriminelle

Sidst men ikke mindst vil jeg have et yderligere fokus hos politiet på indsatsen mod omrejsende, udenlandske kriminelle i forbindelse med indbrudskriminalitet.

Vi ved nemlig, at mange indbrud i dag begås af udenlandske indbrudsbander, der intenst plager hele boligområder på decideret indbrudstogt, og så tager de hjem til deres hjemlande og afsætter tyvegodset. Det skal vi have gøre mere for at få optrevlet og dæmmet op for.

Jeg håber, at disse nye initiativer vil skabe mere tryghed blandt de danske familier i hele landet, og at vi kan komme væk fra vores kedelige europæiske førsteplads.