Nu skal miljøsynderne stoppes

Af Mette Abildgaard, miljøordfører for Det Konservative Folkeparti

Lad mig gøre det helt klart – vi skal simpelthen ikke finde os i, at vognmænd og lastbilchauffører snyder med lastbilernes rensesystem, så udstødningsrøgen bliver blæst urenset ud, og derved efterlader store mængder sundhedsskadelige kvælstofoxider, såkaldte NOx’er, i luften. Det har vi ellers hørt om de seneste dage i pressen.

Det er en luftforurering, der kan gøre os syge, og det skal stoppes. Derfor foreslår vi nu dels at tidoble den nuværende bødestraf og derudover indføre mulighed for kørselsforbud.

Hårdere straf

Det skal ikke kunne betale sig at snyde, og derfor foreslår vi altså at hæve bøderne fra de nuværende 1.000 kroner til det tidobbelte. Det vil forhåbentligt afskrække de fleste, hvis bøderne hæves til et niveau, hvor det kan mærkes.

Men vi stopper ikke her, og vi mener ikke, bødestraf kan stå alene. Vi foreslår derfor samtidigt, at vognmænd eller chauffører skal kunne idømmes kørselsforbud i Danmark, hvis de opdages i at snyde. Det kunne eksempelvis være, at første gang man opdages i, vil man blive idømt et halvt års kørselsforbud. Og hvis snyderiet gentages, så er der altså ingen kære mor, og man vil kunne blive idømt permanent kørselsforbud.

Vores forslag skal både gælde danske og udenlandske chauffører, hvor sidstnævnte angiveligt er de hyppigste lovovertrædere. Derfor vil jeg nu have undersøgt, om det i forhold til EU-reglerne kan lade sig gøre, at udstede et egentligt kørselsforbud for de udenlandske lastvogne og deres chauffører, der snyder.

Vi gider ikke systematisk miljøsvineri.