Bliv boende helt uden boligskatter

Vi arbejder for, at danske familier og pensionister kan blive boende i det hjem, de allerede har købt og betalt, helt uden truslen om stigende boligskatter.

I år skal vi forhandle om boligskatterne, og der er ikke specielt stor vilje blandt de andre partier til at få taget et afgørende opgør med de stigende skatter. Det må vi erkende, og det arbejder vi benhårdt på at ændre.

På kort sigt har vi fået fastfrosset grundskylden i 2016 og 2017. Vi har også sikret, at en fastfrysning af grundskylden helt frem til 2021 er en del af regeringsgrundlaget.

Vores mål på mellem- og lang sigt er dog at forenkle og modernisere hele den måde, som ejendomme i Danmark i dag bliver beskattet på, så der kommer mere tryghed omkring boligejernes økonomi.

Hvad er vores vision?

Vores vision er helt at afskaffe både ejendomsværdiskat og grundskyld og i stedet kun beskatte et eventuelt provenu fra boligsalg, når man forlader boligmarkedet eller køber noget mindre. Det virker i mange andre lande, blandt andet Sverige, så det kan selvfølgelig også godt fungere herhjemme. Hvis vi vel at mærke har modet til det. Men økonomisk og teknisk kan det sagtens hænge sammen.

Hvorfor vil vi ændre boligskatterne?

• Når et hus er købt og betalt, skal du ikke også betale skat bare for at bo i det.
  • Boligskatterne rammer alt for tilfældigt. Vi har set eksempler på naboer, som får forskellige regninger, selvom de bor i ens typehuse.
  • Vi fik bremset ellers planlagte stigninger i grundskylden med finansloven for 2016. Men der er brug for en langtidsholdbar løsning, så børnefamilier, pensionister og alle andre boligejere får mere økonomisk tryghed.

Hvordan vil vi ændre boligskatterne?

I stedet for at beskatte dig og din familie for at bo i jeres eget hjem vil vi i stedet flytte skatten over på eventuelle gevinster ved bolighandler, når man forlader boligmarkedet, og ved gradvist at nedtrappe rentefradraget. På den måde skal du først betale skat, når du forlader ejerboligmarkedet helt eller køber en bolig, der er mindre værd end den bolig, du sælger. Altsåkun, når du tjener penge på en bolighandel. De forbedringer, du har udført, kan du selvfølgelig trække fra.

Hvis boligen allerede nu er steget i værdi, skal du ikke beskattes ved salg. Det er kun værdistigninger, der opnås, efter vores forslag er vedtaget, der beskattes.

Klare fordele for dig og din familie

• Du slipper for stigende og uforudsigelige boligskatter, uanset om du bor i hus eller lejlighed.
  • Du betaler kun skat, hvis du tjener penge på en bolighandel.

Følg med i forhandlingerne på facebook.com/Konservative.

Er du enig i den konservative vision om at forenkle og modernisere måden danskernes boliger bliver beskattet på?
Støt visionen – KLIK HER og medlem i dag!