22. årgang | nr. 1 | marts 2017

Det aktive bagland

Læsø: Karsten tager øen i egen hånd

Da Karsten Skov Petersen yttede fra Frederikshavn til Læsø, fandt han hurtigt ud af, at det ikke var alting i kommunen, som han var lige tilfreds med. Derfor valgte han sammen med sin hustru at stille op til det forrige kommunalvalg – som de eneste konservative kandidater på øen. Ja, faktisk de eneste konservative, som havde stillet op på øen i meget lang tid. Her formåede Karsten at få hele 5,5 procent af stemmerne. Det var i øvrigt alle personlige stemmer på nær to, som gik til partiet.

Karsten forsøgte samtidig at få etableret en konservativ vælgerforening på øen. Læsø havde nemlig ikke en, og det måtte der selvfølgelig også gøres noget ved! Let var det ikke, men sammen med sin tidligere vælgerforeningsformand for Frederikshavn og sin hustru formåede de i fællesskab at få etableret vælgerforeningen. De kunne således den 11. juni 2016 meddele alle, at foreningen nu var stiftet.

Hvis det ikke havde været for Karstens gåpåmod og ikke mindst ihærdige indsats for at ændre på tingenes tilstand, havde Læsø aldrig fået en konservativ vælgerforening, og Det Konservative Folkeparti havde aldrig fået 5,5 procent af stemmerne til kommunalvalget på en ø, hvor Det Konservative Folkeparti ikke før havde været repræsenteret. Stærkt gået, Karsten!

Herlev: Konservativ næstekærlighed

Vi kender alle udtrykket ”Julen er hjerternes fest,” hvor traditioner, samvær med familien og julemad er i særligt fokus. Gaderne er fyldt med juleglade mennesker, og der dufter sødligt af brændte mandler, gran og glögg.

Men julen er også en tid, som kan være ensom og økonomisk udfordrende. I december 2016 valgte Det Konservative Folkeparti i Herlev netop at gøre noget ved dette. På en uge fik fem konservative ildsjæle delt 4.000 julekort ud til Herlevs borgere. På kortet ønskede Herlev vælgerforening glædelig jul, samtidig med at der blev gjort opmærksom på, at julen for nogen kan være en svær tid.

Vælgerforeningen kom blandt andet med forslag til, hvordan man kan sprede god julestemning, uden det behøver at koste noget. Men derudover havde foreningen i samarbejde med Røde Kors også startet en indsamling på Facebook, der skulle hjælpe danske familier gennem julen. Via et link var der mulighed for at donere penge til familier, som har det svært i julen.

Med julekortet og indsamlingen understregede Det Konservative Folkeparti i Herlev, at det, vi siger, også er det, vi gør. De mindede danskerne om, at hvis vi alle gør en ekstra indsats, så bliver Danmark et lidt bedre sted at være. Med sit juletiltag skilte Herlev vælgerforening sig særligt ud og viste, hvordan næstekærlighed anno 2016 kan se ud.

Assens: Veteranbiler og politik

Den 9. maj 2016 kunne Assens vælgerforening sammen med Jørgen Strøjer invitere alle medlemmer fra Fyns Storkreds og andre interesserede til et spændende – men meget anderledes – arrangement hos Strøjer Tegl, hvor politik og interessen for veteranbiler gik op i en højere enhed.

Selvom kombinationen af biler og politik ikke ses så ofte, var det et populært trækplaster for både veteranbilentusiaster og politisk interesserede. Her kunne man høre oplæg fra Naser Khader om ”Hvordan klarer vi ygtninge- og indvandreproblemerne bedst,” og de glade veteranbilentusiaster kunne samtidig komme og se hele Strøjer-samlingen.

Hele 100 deltagere mødte op til arrangementet, heraf medlemmer af partiet og masse lokale og andre nysgerrige fra Fyn.

Det ville aldrig kunne have ladet sig gøre, hvis det ikke havde været for det aktive bagland i Assens. En stor tak til Jørgen Strøjer for at ligge sådan et unikt hus til rådighed for arrangementet og en særlig tak til det gode initiativ fra Assens bestyrelse. I har bevist, at man med få kræfter men med den rette idé alligevel kan afholde et stort og spændende arrangement med 100 deltagere.

Rigtig godt initiativ, Assens!

Din lyn-guide til regeringsgrundlaget

Hvis du gerne vil slippe for at bladre det 88 sider lange regeringsgrundlag igennem, men egentlig gerne vil vide, hvad der står, så er der hjælp at hente. Politisk Horisont Online giver dig her et hurtigt overblik over, hvor VKLA-regeringen vil hen på en række nøgleområder… Læs mere