22. årgang | nr. 1 | marts 2017

Er du også klar til valg?

Foto: Rasmus Degnbol

Så siger kalenderen 2017. Det betyder valgår, og det betyder valgkamp. Byråd og regions- råd i hele landet skal sammen- sættes, og borgmesterposterne skal fordeles. PH har talt med Michael Ziegler, der er borgmester i Høje-Taastrup og desuden formand for partiets kommunale forretningsudvalg om, hvordan man bedst muligt forbereder sig til efterårets vigtige valgkampe.

”Først og fremmest handler det om at komme i gang. En god og succesfuld valgkamp tager tid, så hvis man ikke allerede har fået styr på alt det grundlæggende, så skal det snart være der. Kom hurtigst muligt i bund med strategi og planlægning, så I arbejder sammen ud fra en fælles lagt linje, der både indeholder politik, presse, aktiviteter,” siger Michael Ziegler.

Han understreger, at der selvfølgelig ikke findes en universalvalgkamp, som kan overføres fra kommune til kommune eller fra region til region, men at det grundige forberedende arbejde er et fælles fundament.

Hvad er målsætningen?

Det Konservative Folkeparti fik ved kommunal- og regionsvalget i 2013 samlet set 8,6 procent af stemmerne og i alt 13 borgmesterposter. Procenten var en lille nedgang, men antallet af borgmesterposter steg fra 12 til 13. Ziegler vil ikke i dag lægge sig fast på en overordnet målsætning for partiet på procenter eller antal borgmesterposter. Det bliver meldt ud senere. Men han henviser til, at det altid må ligge i et partis DNA, at man skal have mere indflydelse:

”Vores valg i 2013 blev langt bedre, end diverse kommentatorer og analytikere havde spået, og det betyder jo, at når vi kæmper sammen og løfter i flok, så kan selv dommedagsprofeter tage fejl. Jeg tror, det bliver det samme igen i år, hvor vi kommer til at overraske positivt, og vi kommer stensikkert til at trække langt flere stemmer, end meningsmålingerne til daglig giver os lige nu. Vores lokale bagland er blandt landets absolut bedste til at føre valgkamp – det har vi bevist valg efter valg – og det kommer vi selvfølgelig til at se igen,” siger Ziegler.

God stemning i partiet

Det Konservative Folkeparti er kommet ud af regeringsdannelsen med bedre målinger, og der har i det hele taget bredt sig en bedre og mere optimistisk stemning i partiet, hvilket vil smitte positivt af på efterårets valg, mener Ziegler:

”Vi skal år tilbage for at opleve en bedre stemning i baglandet, vil jeg mene, og det betyder, at der er langt mere gejst og vilje og positiv aktivitet ude i vælgerforeningerne. Det skal vi bruge, når vi skal ud at forklare danskerne, hvorfor de skal stemme konservativt den 21. november,” siger Ziegler og afslutter:

”Først og sidst handler det om at signalere overskud og vilje. Folk stemmer på dem, der kan og vil gøre en forskel. Dem, der har visioner, og som tør tale højt om dem. Hvis man lurepasser, glider man ud i glemslen, men hvis man hele tiden er aktiv i gadebilledet og i lokalpressen med konstruktive forslag – og ikke deltager i personfnidder eller perfide diskussioner – så har man et godt grundlag for at gå frem.”

Først og fremmest handler det om at komme i gang. En god og succesfuld valgkamp tager tid, så hvis man ikke allerede har fået styr på alt det grundlæggende, så skal det snart være der. Kom hurtigst muligt i bund med strategi og planlægning, så I arbejder sammen ud fra en fælles lagt linje, der både indeholder politik, presse, aktiviteter.

Michael Ziegler, Borgmester, Høje Taastrup

Din lyn-guide til regeringsgrundlaget

Hvis du gerne vil slippe for at bladre det 88 sider lange regeringsgrundlag igennem, men egentlig gerne vil vide, hvad der står, så er der hjælp at hente. Politisk Horisont Online giver dig her et hurtigt overblik over, hvor VKLA-regeringen vil hen på en række nøgleområder… Læs mere