22. årgang | nr. 1 | marts 2017

Øboen fra Ærø

Portræt af Anders Retz Johansson

Anders Retz Johansson er byrådsmedlem og viceborgmester på Ærø, og fra 1. maj 2016 kunne han også kalde sig medlem af Folketinget, da Mai Mercado gik på barsel. Anders fortsatte som medlem af Folketinget, da Mai Mercado i december 2017 blev Børne- og Socialminister. PH har talt med ham om, hvad de danske øer kan, og hvor meget de betyder for hele landet.

Skrevet af Morten Scheelsbeck (juni 2016)

Det Konservative Folkeparti står godt på Ærø. Tre mandater ud af 15 i byrådet og endda en viceborgmesterpost. Og konservatismen og ømentaliteten passer også godt sammen, mener viceborgmesteren selv:

”Der er en særlig ånd på en lille ø, og man kommer meget tættere på hinanden. Jeg tror også, at man helt logisk vil komme til at behandle hinanden bedre, når man ved, at man vil mødes igen og igen, og at alle taler med alle. Familierne har kendt hinanden i mange generationer, og folk interesserer sig for hinanden. For mig er det et tegn på et stærkt civilsamfund, og det ugter fuldstændigt med konservative værdier i mine øjne,” siger Anders Retz Johansson.

Han vurderer, at det ikke er økonomisk politik og slagord som lavere skat, der gør folk konservative på øer som Ærø. Det er netop snarere værdierne om familien og det stærke civilsamfund.

Det maritime Danmark er konservativt

Anders Retz Johansson er født og opvokset på Ærø og er efter afstikkere til Kogtved Søfartsskole i Svendborg, Sorø Akademi, Copenhagen Business School og shippingarbejde vendt tilbage til fødeøen. I 2008 blev han politisk aktiv efter at have være medlem længe, og i 2009 blev han valgt i byrådet. Da Anders valgte at gå fra at være passivt medlem til at blive politisk aktiv, handlede det i første omgang om det lokalpolitiske. Da han så blev valgt i byrådet og blev udvalgsformand, voksede interessen for det politiske arbejde yderligere.

Særligt søfarten er noget, der stadig hænger fast i Anders, og som ifølge ham selv flugter godt med både konservatismen og interessen for de danske øer:

”Det maritime Danmark har for mig at se en historisk placering i konservativ tankegang. Det handler i bund og grund om at udvikle samfundet igennem handel og forretninger og mobilitet, og vores parti har derfor af logiske årsager altid haft tætte bånd og fælles interesser med den maritime branche. Det maritime Danmark er for mig et godt billede på, at man værner om det nationale, men at vi har og arbejder med et globalt udsyn.”

Vismænd ville sikkert lukke småøerne

På Christiansborg får Anders Retz Johansson mange ansvarsområder. Han erkender, at han ikke udelukkende kan fokusere på posten som ”øordfører”. Alligevel har han allerede leveret resultater på området. I sin første uge som suppleant i Folketinget forhandlede han aftalen ”Vækst og udvikling i hele Danmark” på plads med ordførere fra de andre borgerlige partier.

Aftalen betyder blandt andet væsentligt lavere færgetakster for biler og passagerer til og fra de danske øer. Med aftalen afsættes 95 millioner kroner årligt til initiativet, som skal forlænge turistsæsonen og dermed fremme bosætningen gennem øget aktivitet på øerne. Aftalen er god og sund konservativ politik, mener øordføreren:

”Jeg er sikker på, at hvis et råd af økonomiske vismænd skulle regne på de danske småøers økonomi, så ville de anbefale, at man lukkede og slukkede dem alle. Men her spiller andre ting end penge heldigvis ind. Danmark er et ørige, og det er en vigtig del af vores selvopfattelse. Det er en del af vores kulturarv og vores historie, og derfor er det selvfølgelig vigtigt, at vores småøer også består og udvikles i fremtiden. For nogen kan det lyde som en lille ting, men værdipolitisk er det vigtigt, og der bor altså samlet set rigtigt mange mennesker på vores danske øer,” afslutter Anders Retz Johansson.

Følg Anders Retz Johansson på Facebook

Din lyn-guide til regeringsgrundlaget

Hvis du gerne vil slippe for at bladre det 88 sider lange regeringsgrundlag igennem, men egentlig gerne vil vide, hvad der står, så er der hjælp at hente. Politisk Horisont Online giver dig her et hurtigt overblik over, hvor VKLA-regeringen vil hen på en række nøgleområder… Læs mere