22. årgang | nr. 1 | marts 2017

BORGENS NYE GREVE-INDE

Portræt af Brigitte Klintskov Jerkel

Foto: Rasmus Degnbol

Brigitte Klintskov Jerkel er nyt folketingsmedlem for Det Konservative Fol- keparti i stedet for Brian Mikkelsen, der har overtaget posten som Danmarks nye erhvervsminister. Og der har været fuld fart på den lokale kandidat fra Greve Kommunes første måneder på Christiansborg, som i sin fritid dyrker motor- sport med familien.

”Der har været utroligt mange indtryk. Alt fra den første ordførertale om erstatning til forældre som har mistet deres barn på grund af lægefejl til diskussion om kunstige jomfruhinder i Radio 24/7. Dagene er øjet afsted – og alligevel er det politiske arbejde begyndt at skabe resultater. Vi er blandt andet startet arbejdet for at få ere læger ud til Danmarks yderområder. Det er en sag, som står mig nært”, udtaler Brigitte.

Brigitte kommer selv med stor erfaring fra kommunal- og regionsrådspolitik, hvor hun blandt andet stod i spidsen for at bevare Tølløsebanen, som er en vigtig del af infrastrukturen i de mindre kommuner. Derudover har hun folkeskolereformen helt tæt på sit politiske arbejde i Greve Kommune – en reform hun selv mener, har haft en svær fødsel. Derfor vil Brigitte forbedre trivslen for de ansatte i folkeskolen, så det smitter af på eleverne. Men når man spørger Brigitte om en af hendes vigtigste mærkesager, er hun ikke i tvivl:

”Som nyvalgt sundhedsordfører står kræftområdet højt på min dagsorden. Jeg ønsker, at ere danskere skal overleve kræft. Alt for mange danskere har haft sygdommen på nært hold – enten for dem selv eller deres nærmeste. Derudover skal behandlings- og udredningstiden for patienter ned, så vi kan få et sundhedsvæsen i verdensklasse”, siger Brigitte afslutningsvis.

Følg Brigitte Klintskov Jerkel på Facebook

Fakta om Brigitte Jerkel

• Født 1969 i Gentofte kommune. Mor til to drenge.
  • Uddannet socialrådgiver og NLP business coach.

• Byrådsmedlem Greve Byråd fra 1. januar 2006 (tidligere første viceborgmester).

• Medlem Region Sjælland fra 1. januar 2014.

• Tidligere erhverv: Socialrådgiver i Køge Kommune, familierådgiver i Børn- og Ungerådgivningen i Solrød kommune, og socialrådgiver i Stevns kommune på en døgninstitution for udsatte børn og unge.

• Dyrker i sin fritid motorsport og styrketræning. Har også været aktiv natteravn i Greve Kommune.

• Ordførerskaber: Nordisk samarbejde, Psykiatri, Sundhed & forebyggelse, Ældre, Uddannelse & Forskning, Ligestilling og Undervisning

Din lyn-guide til regeringsgrundlaget

Hvis du gerne vil slippe for at bladre det 88 sider lange regeringsgrundlag igennem, men egentlig gerne vil vide, hvad der står, så er der hjælp at hente. Politisk Horisont Online giver dig her et hurtigt overblik over, hvor VKLA-regeringen vil hen på en række nøgleområder… Læs mere