En god og værdig ældrepleje

’Else-episoden’ må aldrig gentage sig.

Mange husker formentlig TV2 dokumentaren ‘Plejehjemmene bag Facaden’, der afslørede en decideret umenneskelig behandling i ældreplejen. Mange kan nok stadig genkalde sig lyden af Else, der tigger om hjælp, mens plejepersonalet grinende instruerer hende i at lave afføring i sin seng.
De rystende, skjulte optagelser af 90-årige Else Marie Larsen viser med al tydelighed, at nogle ældre svigtes af systemet. Det er uværdigt, og det skal der sættes en stopper for.

I Det Konservative Folkeparti mener vi, at plejepersonale, som udsætter ældre for nedværdigende og ydmygende behandling, aldrig nogensinde igen må arbejde med ældrepleje. Derfor vil vi ændre reglerne, så SOSU-hjælpere – ligesom SOSU-assistenter – fremover er omfattet af autorisationsloven og dermed kan miste retten til at arbejde med ældre.
Mennesker, der er ansat til at tage sig af vores ældste og svageste, skal selvfølgelig ikke opføre sig kynisk og udstille sagesløse borgere. Det er simpelthen ikke vores samfund værdigt, at den slags mennesker kan forblive i sektoren og ødelægge vores ældres sidste tid.

Læs det konservative udspil