Afskaf arveafgiften

Staten skal ikke tjene penge på, at du mister et familiemedlem. Det er ganske enkelt urimeligt, at staten tjener penge på død.

I dag udløser det en regning fra staten, når et menneske, som har sparet op, går bort. Det er helt absurd. For det er i forvejen en svær situation at opgøre et bo efter et dødsfald. Og det gør ikke situationen nemmere, at skatteopkræveren også kigger forbi og tager 15 procent. Det er ufølsomt og urimeligt.
Staten skal ikke tjene penge på død. Og den skal heller ikke blande sig i, hvem der skal arve hvad. Procentsatsen for arveafgiften kan variere mellem 15 procent og 36 procent, alt efter hvem der skal arve. Det, synes vi, er grundlæggende forkert.

Det er ikke kun gennem den personlige arveafgift, at staten blander sig i regnskabet. Familieejede virksomheder bliver også beskattet, når virksomheden skal overdrages til næste generation. Mange virksomheder er tvunget til at udskyde generationsskiftet eller sælge dele af virksomheden fra, fordi det simpelthen er for dyrt i skat at lade virksomheden gå videre til næste generation. Samtidig har regeringen og dens støttepartier gjort det dyrere for danske virksomheder at gå i arv, da de vedtog at hæve generationsskifteskatten fra 6 procent til 15 procent.

I Norge og Sverige har man allerede afskaffet arveafgiften. Det er på tide, at Danmark følger trop.

Derfor vil vi:

• Afskaffe arveafgiften
  • Afskaffe skatten på at give en virksomhed videre til næste generation

#is