Boligejerne skal have penge tilbage

Danskerne skal kunne være trygge ved at bo i deres eget hus, og de skal have vished om, at de ikke betaler for meget i boligskat. Derfor har vi ændret ejendomsvurderingerne, så vurderingerne fremover bliver mere retvisende. Det betyder også, at over 730.000 boligejere får penge tilbage fra skat, fordi de har betalt for meget. Det synes vi er rimeligt.

De offentlige ejendomsvurderinger har været alt for upræcise. Det betyder, at mange boligejere har betalt for meget i skat, fordi deres hus er blevet vurderet til for høj en værdi. Det har vi nu gjort noget ved.

Fra 2018 bliver et nyt ejendomsvurderingssystem indfaset og i starten af 2019 vil de første nye boligvurderinger rulle ud. Det nye system er meget mere præcist fordi det tager højde for mange flere faktorer som afstand til motorvej og kyst, beliggenhed, udsigt osv.

Når de nye vurderinger kommer, vil mange finde ud af, at de har betalt for meget i skat de sidste par år. Derfor har indført en tilbagebetalingsordning, der betyder, at alle, der har betalt for meget i skat siden 2011, vil få pengene tilbage.

Det drejer sig om ca. 730.000 boligejere, der i snit skal have 12.500 kr. tilbage. Alt det kommer oveni vores boligskatteaftale, hvor vi sparer boligejerne for 28 milliarder kroner de kommende år.

I vores skatteudspil “Billigere at være familie” foreslår vi at sænke boligskatter for yderligere 13 milliarder.

Du skal ikke beskattes fra hus og hjem. Det mener vi er rimeligt.

Konservative visioner

• Når man har købt og betalt sin drømmebolig, skal man ikke beskattes ud af den igen.

• I første omgang ønsker vi at lette boligskatter for 13 milliarder kroner.

• På sigt ønsker vi at afskaffe alle løbende boligskatter, herunder ejendomsværdiskat og grundskyld.

• Boligskatterne skal erstattes delvist af en skat på realiserede gevinster ved salg.

Konservative resultater

• Vi har indført et nyt og mere rimeligt og præcist ejendomsvurderingssystem.

• Vi har indført en tilbagebetalingsordning for dem, der har betalt for meget i boligskat.

• Vores boligaftale sparer boligejerne for knap 28 milliarder kroner, blandt andet ved at fjerne alle de grundskyldstigninger, der var udsigt til efter 2021.