Respekt for den danske natur

Bugtende åer, smukke kyster og grønne skove. Tidligere generationer har efterladt os den unikke danske natur, og vi skal som minimum efterlade naturen i ligeså god stand, som vi overtog den. Det skylder vi både naturen og fremtidige generationer. Den danske natur er uvurderlig. Fremtidige generationer fortjener at leve i et Danmark i naturlig balance, hvor frisk luft og rent vand i hanen er en selvfølge.

Naturen behøver ikke os, men vi behøver naturen. Derfor skal vi værne om den og beskytte den, så fremtidige generationer kan få glæde af den. Vores miljøpolitik handler om balance og sammenhæng mellem menneskers behov for plads og udvikling, og naturens behov for beskyttelse. Vi vil gerne have naturskønne nationalparker, der sikrer dyrelivet i danske naturområder. Vi skal bevare vores rene grundvand, og så skal vi sørge for at opbygge den nødvendige sikring af vores kyster.

I Danmark har vi i dag fem nationalparker. Dem vil vi gerne styrke og bevare. Med nationalparker bevarer vi den unikke danske natur, og der bliver samtidig gjort en indsats for at formidle naturen til danskerne og give dem mulighed for at opleve den på krop og sjæl.
Vi har rent drikkevand direkte fra hanen. Det skal vi fortsat have. Derfor skal vi sørge for at lave en målrettet regulering af de landbrugsarealer, der påvirker miljøet mest. Samtidig skal vi støtte omlægningen til økologisk landbrug.

Vi skal bevare de danske naturværdier for fremtidige generationer. Vores forældre gav os et smukt land, og det skal gives videre til vores børn i mindst ligeså god stand.

Derfor vil vi:

• Afsætte 100 mio. kr., udover det regeringen har afsat, til en øget pulje til natur og biodiversitet.
  • Afsætte 20 mio. kr. til forundersøgelse af etablering af stenrev ved kyststrækninger.