Vi skal hjælpe vores hjemløse

Ingen mennesker skal tvinges til at leve deres liv på gaden. Desværre er antallet af hjemløse i Danmark fordoblet siden 2009. Den kurve vil vi gerne have knækket, og vi skal skræddersy løsningerne, så hver enkelt hjemløs får den støtte, han eller hun har brug for.

For den enkelte hjemløse, der er tvunget til at sove på gaden, eller som er afhængig af en ledig seng på et herberg, er hjemløsheden hjerteskærende konkret.

For mange handler hjemløshed om mere end det at mangle en bolig. Problemerne starter sjældent med hjemløshed. Fire ud af fem hjemløse har enten et misbrug, en psykisk lidelse eller begge dele, og derudover har mange udfordringer med sygdom, manglende netværk og kriminalitet. Derfor handler hjemløseindsatsen også om mere end en seng og et måltid mad.

Vi har gennem lang tid kæmpet for at nedbringe antallet af hjemløse i Danmark, og den kamp fortsætter vi med. Det at være konservativ handler om at skabe de bedste vilkår for, at vi har råd til at tage os af de mest udsatte i samfundet. Vi mener, at Danmark skal bedømmes på, hvordan vi behandler dem, som har sværest ved at klare sig selv.

Derfor vil vi til hver en tid fortsætte med at arbejde for, at hjemløse skal hjælpes videre. Det gjorde vi blandt andet gennem en aftale kaldet ’housing-first’, hvor vi hjælper hjemløse til at finde en bolig og få en ny start på livet.