Vi vil styrke landdistrikterne

Danmarks små byer og landsbyer skal ikke glemmes. For de er med til at gøre landet helt og sammenhængende. Derfor vil vi kæmpe for vækst og udvikling i hele Danmark.

Ærø, Lemvig, Kerteminde og Sorø er eksempler på kommuner, hvor indbyggerne er få, og hvor der nogle steder er langt mellem husene.

Desværre ser vi mange tilfælde, hvor landdistrikterne i dag bliver glemt. I 2017 kunne man i nogle småkommuner vente næsten op til tre gange så lang tid på ambulancen i forhold til større byer. Det står heldigvis bedre til i dag, men forskellen er stadig for stor. Derfor fortsætter vi med at kæmpe for, at ambulancen kommer hurtigere frem.

I vores regeringstid investerede vi i 20 ekstra akutberedskaber i de områder i landet, hvor der er særligt behov for at forbedre responstiderne. Derudover har vi styrket lægedækningen ved at gøre det mere økonomisk attraktivt at være praktiserende læge i mindre byer.

Men det er ikke kun på sundhedsområdet, at vi har sat fokus på bedre balance i hele Danmark. Vi har også flyttet over 2.500 statslige arbejdspladser væk fra Københavnsområdet. Samtidig har vi øget landevejsprincippet, så det bliver billigere at tage færger til og fra de mange smukke ø-kommuner.

Og vi vil forsætte arbejdet, så ingen dele af landet bliver glemt.

Derfor vil vi:

• Skabe et Danmark i balance.
  • Sørge for god og lige adgang til sundhed, uanset hvor du bor.