Mere respekt for ofre end forbrydere

Vi skal altid stå på offerets side. Man skal ikke kunne møde sin overfaldsmand på gaden kort tid efter forbrydelsen. Alt for ofte er dømte kriminelle sluppet med alt for mild en dom. Vi skal vise, at det har konsekvenser at bryde loven.

Det Konservative Folkeparti ønsker et Danmark, der bygger på ordentlighed, personligt ansvar og respekt for hinanden. Når mennesker ikke selv kan finde ud af at leve efter disse dyder, så er det vigtigt, at vi har love og regler, der opretholder orden i samfundet. Det betyder naturligvis også, at der må følge en straf – en hård og retfærdig straf – hvis lovene overtrædes.

Vi har længe arbejdet for, at strafniveauet for vold, voldtægt og pædofili skærpes. Et voldeligt overfald er en frygtelig oplevelse for ofret, og det kan på et splitsekund vende op og ned på ens liv. Som samfund har vi en forpligtelse til at tage ansvar og straffe gerningsmændene hårdt.

Det skal være svært at være kriminel og nemt at være lovlydig. Derfor skal der være en klar forskel på, hvordan offer og forbryder behandles i retssystemet. Derfor skal ofrene sættes i centrum, og forbryderne skal have en straf, der står mål med den skade, de har forvoldt. Hensynet til offeret skal altid veje tungere end hensynet til forbryderen.

Konservative visioner

• Vi går ind for markante straffe for personfarlig kriminalitet.
• Gentagne forbrydelser skal straffes hårdere.
• Vi ønsker flere ressourcer til politiet, så vi kan styrke deres reaktionstid og efterforskningsarbejde.

Konservative resultater

• Vi har skærpet straffen for vold og voldtægt.
• Vi har gennemført rocker-bandepakken, der skal gøre livet surt for banderne.