Socialt bedrageri skal bekæmpes

Det er forkasteligt at snyde sig til andres penge. Socialt bedrageri er en hån mod de mennesker, der har et reelt behov for hjælp - men det er også en hån mod alle de danskere, der hver dag går på arbejde og betaler skat til fællesskabet. Vi skal slå hårdt ned på dem, der snyder fællesskabet.

Misbrug af sociale ydelser svækker tilliden borgerne imellem. Og slår vi ikke ned på dem, der misbruger systemet, ender vi med at svække sammenhængskraften i vores land. Når det drejer sig om borgernes penge, skal hver en mønt vendes. Alle ydelser skal udbetales med omtanke og kun til dem, der har et reelt behov.

Vi ved af erfaring, at svindel med offentlige midler især er udbredt i socialt belastede boligområder. Vi skal kaste lys over det skyggedanmark, hvor mennesker ikke har respekt for det Danmark, generationer før os har bygget op, og hvor mennesker først og fremmest tænker på, hvor meget de kan malke systemet for. Vi skal have en effektiv kontrol med socialt bedrageri med fokus på sort arbejde og snyd med adresser.

Der skal der sættes ind over for de mennesker, der lader hånt om reglerne. Vores svar på dette er øget kontrol og hårdere straffe til dem, der bevidst snylter på fællesskabet. For de fleste danskere vil gerne betale skat, hvis det går til dem, der har brug for det. Derfor er sociale bedragere med til at sætte tilliden til velfærdsstaten over styr.

#jh

Konservative visioner

• Borgernes skattekroner skal bruges med allerhøjeste omtanke.
• Der skal være større fokus på de såkaldte parallelsamfund.
• Det skal være muligt for kontrolenheden at sammenkøre data og registre om snydere.

Konservative resultater

• Regeringen har lagt op til, at myndighederne skal kunne videregive og sammenkøre borgernes personoplysninger og dermed afsløre socialt bedrageri.