Velfærdsteknologi skal bruges med omtanke

Mennesket er det vigtigste. Også når det kommer til velfærdsteknologi. En robot kan ikke erstatte omsorgsfuld menneskelig kontakt. Men den kan hjælpe den ældre til at kunne klare sig selv.

Vi kommer alle til et punkt i livet, hvor det bliver sværere at klare sig selv. Hvad enten det skyldes, at vi er blevet ældre eller syge, får de fleste af os brug for en hjælpende hånd. Man skal have hjælp og omsorg, når man har brug for det.

Derfor er det godt, når velfærdsteknologi kan frigøre tid til omsorg og sikre ældre, der ønsker mere privatliv og højere livskvalitet. Man skal selv kunne beslutte, hvad der skal ske i ens liv – og hvornår det skal ske.

Derfor afprøvede Socialstyrelsen i 2011 og 2012 nogle velfærdsteknologier, og herefter interviewede man de personer, der havde været med i forsøget. Nogle fik en ny type hjælp, så de kunne tage støttestrømper på selv. Andre fik hjælp til rengøring. Forsøgspersonerne mente, at det var dejligt ikke at være afhængig af, hvornår hjemmeplejen kunne komme forbi.

Velfærdsteknologi kan hjælpe flere steder. I dag kan man eksempelvis undgå tunge løft på plejehjem og hospitaler. Det er positivt. For et personale med overskud er en del af god velfærd.

Konservative visioner

• Hjælp og omsorg til dem, der har brug for det.

• Den offentlige økonomi skal tage højde for, at der bliver flere ældre.

• Velfærdsteknologi skal hjælpe det enkelte menneske og bruges med omtanke.

Konservative resultater

• Vi har afsat 4,7 milliarder kroner til sundhed og ældrepleje i perioden 2018-2021

• Vi styrker udviklingen af velfærdsteknologi gennem en enklere klynge- og innovationsindsats.

• Vi gør det lettere for mennesker uden job at bidrage som frivillige, fordi menneskelig kontakt er vigtig.