Danske hospitaler i verdensklasse

Danskerne skal altid forvente, at behandlingen på vores hospitaler er i absolut verdensklasse. Siden 2015 er det danske sundhedsvæsen rykket op blandt de førende i Europa – men vi er ikke i mål endnu. Derfor skal vi fortsat styrke de danske hospitaler.

Gode hospitaler og effektiv behandling er helt centralt i et trygt og rigt samfund. Vi har i de seneste år fået et sundhedsvæsen i verdensklasse. Danmarks sundhedsvæsen er i perioden 2016-2017 rykket fra en niende til en tredje plads blandt de bedste sundhedsvæsener i Europa ifølge en rapport fra Health Consumer Powerhouse.

Vores placering skyldes blandt andet gode digitale løsninger, patientrettigheder og store resultater for Danmarks hjertepatienter. Samtidig har flere af vores nabolande fundet inspiration i vores kræftpakker, fordi de giver en hurtig og effektiv behandling for kræftpatienter. Det skal vi være stolte af, men det må ikke føre til et sænket ambitionsniveau. Vi er ikke i mål endnu.

Danske Patienter påpeger eksempelvis, at Danmarks sundhedsvæsen forsat bør fokusere på de mange patienter, der ikke er ramt af dødelige sygdomme – hvor vi her bør fokusere mere på livskvalitet og funktionsniveau for borgeren.

Derudover er der en klar udfordring i fremtiden i at sikre de fornødne hænder i sundhedsvæsenet, sikre behandling tættere på den enkelte borger og styrke familielægen. Det er netop disse sager, som vi vil kæmpe for, når fremtidens sundhedsvæsen skal formes: Tryghed og vished om, at du kan få en behandling i absolut verdensklasse.

Konservative visioner

• Behandlingen på danske hospitaler skal være i verdensklasse.

• Tidligere indsats for patienter med behov.

• Styrke familielægen.

Konservative resultater

• Siden 2015 er der investeret over 4 milliarder kroner i sundhedsvæsenet.

• Kræftplan IV, der i alt tilfører området 2,2 milliarder kroner i løbet af de næste fire år.

• Aftale om bedre lægedækning i Danmark.

• Genindførelse af behandlingsgaranti på 30 dage uanset diagnose.