Føl dig tryg i dit eget hjem

Når indbrudstyve bryder ind, står man sårbar tilbage. Tyvene stjæler ikke kun dine ting – de stjæler også trygheden hos dig og dine børn. Derfor skal indbrud bekæmpes med alle midler og straffes hårdt.

Hvert år udsættes mange tusinde danskere for indbrud. Disse mennesker er ikke bare en del af en statistik. Der står meget mere på spil, når ens hjem krænkes af fremmede.

Når indbrudstyve bryder ind i et hjem, ødelægger de ikke bare et vindue eller en dør. De ødelægger også den grundlæggende tryghed, man har i sit hjem. At få sine ting gennemrodet af en fremmed er groft grænseoverskridende og kan sætte dybe spor.

Danske hjem er hårdere plaget af indbrud end de fleste andre europæiske hjem. Det Konservative Folkeparti arbejder hver dag for at få nedbragt antallet af indbrud i Danmark.

Vi har indført en ny indbrudsparagraf i straffeloven og samtidig øget straffen med en tredjedel for indbrud begået, mens der er nogen hjemme. Med en strafskærpelse og Rigspolitiets nye strategier på området, sætter vi nu endnu hårdere ind mod indbrudskriminalitet. Indbrud i folks hjem er en særlig grov forbrydelse, og det skal straffes hårdt og konsekvent.

Ingen skal føle sig utrygge derhjemme.

Konservative visioner

• Antallet af indbrud skal længere ned, og flere sager skal opklares.

• Man skal kunne føle sig tryg i sit eget hjem.

• Danmark må ikke være turistmål for kriminelle udlændinge.

Konservative resultater

• Vores ønske om en selvstændig indbrudsparagraf i straffeloven er blevet opfyldt. Nu straffes indbrud ikke længere efter samme bestemmelse som cykel- og butikstyveri.

• Skærpet straf for indbrud, mens der er nogen hjemme. Med lovforslaget vil der fremover blive lagt en tredjedel oven i den udmålte straf i disse sager.

• Særligt fokus på indbrud og omrejsende kriminelle.

• Vi vil have politistyrken øget med 600 flere betjente. Det bringer tallet op på 1200 flere betjente siden 2015.