Frit skolevalg til dine børn

Kommer dit barn glad hjem fra skole? Det synes vi, at det skal. Derfor arbejder vi for, at I har gode muligheder for at vælge den skole, der passer til netop jeres barn.

I skal have frit valg mellem gode skoler til jeres børn. I Danmark er alle børn tilknyttet én skole. Her har dit barn helt ubetinget ret til at blive optaget uden nogle omkostninger. Hvis I imidlertid har fundet en anden skole, der passer bedre til jeres ønsker og behov, så skal i frit kunne vælge den, hvis der er plads.

Derudover kan I vælge en privat- eller friskole. Den frihed har I i dag, og den frihed skal I fortsat have. I skal kunne vælge netop den skole, der passer til jeres ønsker og behov.

Ingen børn skal have en dårlig skolegang, bare fordi man har svært ved at lære at læse. Vi arbejder konstant med at sikre gode skoletilbud til jer og bruger årligt mere end 40 milliarder kroner på folkeskolen.

Vi har fokus på også at sikre god undervisning til børn med særlige behov. Derfor har vi i denne valgperiode hævet tilskuddet til børn med særlige behov, så valg af skole også er frit, selvom ens barn har særlige behov i undervisningen.

Konservative visioner

• Uddannelsessystemet skal give børn og unge muligheder for at udnytte og udvikle deres evner bedst muligt.

• Læreruddannelsen skal være en femårig akademisk uddannelse.

• Frit valg mellem gode skoler.

Konservative resultater

• Vi har hævet tilskuddet til de frie grundskoler siden 2016. En del af tilskuddet er øremærket til elever med særlige behov.

• Vi har hævet puljen til specialundervisning.