Læring og trivsel hænger sammen

Som forældre er intet vigtigere end at barnet trives. Derfor skal vi selvfølgelig sørge for de bedste forudsætninger for lige netop børns trivsel.

I Det Konservative Folkeparti mener vi ikke, at karakterer og god trivsel behøver at være modstridende. For karakterer er et rigtigt godt redskab til at hjælpe eleverne videre fagligt. Både lærere, forældre og naturligvis elever udvikler sig af at få fortalt, hvor de hver især kan sætte ind for at blive endnu bedre.
Dog påstår mange på venstrefløjen, at karakterer går ud over elevernes trivsel, hvor det resulterer i øget pres. Men det er ikke korrekt.

Et forsøg lavet af EVA viser, at fraværet af karakterer kan gøre elever usikre, fordi de ikke ved, hvilket fagligt niveau de ligger på. Hvis man derfor afskaffer karakterer, så skaber det mere usikkerhed, hvilket risikerer at mindske trivslen.

Karakterer giver nemlig eleverne vished om, hvor de står og noget at rette sig efter.

Det skal vi ikke lade os skræmme af. Det skal vi omfavne.

Derfor vil vi:

• Bevare karaktererne
  • Kæmpe for, at uddannelsessystemet giver børn og unge mulighed for at udnytte og udvikle deres evner bedst muligt.