Søren Pape Poulsen|Politik|Lavere skat og virksomheder i vækst

Lavere skat og virksomheder i vækst

Vi vil give dig og din familie større økonomisk frihed ved at sænke skatten på arbejde, arv, biler og boliger for alle danskere.

Vi arbejder for:

Lavere skat for alle i arbejde

Lavere boligskatter

Billigere og grønnere biler

Afskaffelse af arveafgiften

Virksomheder i vækst

Lavere skat for alle i arbejde

Skatten er for høj i Danmark. Den højeste marginalskat er på svimlende 55,9 procent – og oven i det kommer momsen og andre afgifter. Det er ganske enkelt ikke rimeligt. Derfor vil vi lade danskerne beholde flere af de penge, de selv har tjent – både i bunden og toppen. Det vil styrke beskæftigelsen, øge væksten og skabe styr på dansk økonomi.

Derfor vil vi:

• Hæve beskæftigelsesfradraget med 4 procentpoint – så alle danskere i arbejde beholder flere af deres egne penge
  • Fjerne topskatten

Lavere boligskatter

Vi har i vores regeringstid sænket boligskatterne med 28 milliarder kroner. Men vi mener forsat, det skal være billigere at være boligejer i Danmark. Derfor foreslår vi, at vi nu letter boligskatterne med 3 milliarder kroner frem mod 2030.

Billigere og grønnere biler

Det skal være billigere at købe bil i Danmark. Vi mener ikke, at du skal betale ekstra mange afgifter, når du køber bil, bare fordi du bor i Danmark. Det er især et problem, hvis helt almindelige danskere ikke har råd til at købe en elbil.

Derfor vil vi:

• Investere 3,6 milliarder kroner i en ny lavere registreringsafgift for elbiler

Afskaffelse af arveafgiften

Arveafgiften er en ren dødsskat. For når et familiemedlem dør, skal de efterladte betale op mod hele 36 procent i afgifter. Det gælder blandt andet for søskende, der i dag ikke betegnes som nærmeste familie – og derfor skal de betale ekstra meget i skat. Vi mener, at det er dybt amoralsk at beskatte døde familiemedlemmer.

Derfor vil vi:

• Helt afskaffe arveafgiften for private, så familier ikke længere skal beskattes, når de mister et familiemedlem.
  • Afskaffe arveafgiften på familievirksomheder, så familier kan lade deres virksomhed gå i arv uden at blive beskattet.

Virksomheder i vækst

Uden vores erhvervsliv ville der ingen velfærd være. Derfor er bedre vækstvilkår for danske virksomheder altafgørende. De skal sikre den velfærd, vi alle holder af og de arbejdspladser, vi har behov for. Vi har lettet byrderne for virksomhederne i foregående regeringsperiode, og det arbejde vil vi fortsætte.

Derfor vil vi:

• Gradvist sænke selskabsskatten til 19 procent.
  • Fjerne unødvendigt bureaukrati.
  • Fjerne arveafgiften for familieejede virksomheder.