Skærpet straf for indbrud

Vi skal kunne føle os trygge i vores eget hjem. Men Danmark er et af de lande i Europa, der er hårdest plaget af indbrud. Bander bryder ind og frarøver helt almindelige familier den tryghed og sikkerhed, som er forbundet med hjemmet.

Hjemmet er det sted, hvor vi og vores børn skal kunne føle os sikre.
Når indbrudstyve bryder ind i et hjem, ødelægger de ikke bare et vindue eller en dør. De ødelægger også den grundlæggende tryghed, man har i sit hjem. At få sine ting gennemrodet af fremmede er groft grænseoverskridende og kan sætte dybe spor. Generelt er indbrudskriminaliteten faldende i Danmark, men hvis man sammenligner med andre europæiske lande, er Danmark stadig blandt de lande, der oplever flest indbrud.

Det Konservative Folkeparti har altid arbejdet for et samfund med et stærkt politi og et minimum af kriminalitet. For at hjælpe og supplere politiets arbejde har vi længe kæmpet for tryghedsvagter. Tryghedsvagter skal supplere politiets arbejde med at opretholde ro og orden i kommunerne. Og de kan patruljere i beboelsesområder, så tyvene holdes på afstand.

Vi mener, at tryghedsvagterne skal have beføjelser til at udskrive bøder i afgrænsede områder. Og i tilfælde af indbrud, skal det være muligt at sende en drone afsted, så tyvene hurtigt kan identificeres, bevismaterialet kan sikres, og politiet tilkaldes.

Da Søren Pape Poulsen var justitsminister fra 2016-2019, indførte vi en ny indbrudsparagraf i straffeloven. Samtidig øgede vi straffen med en tredjedel for indbrud begået, mens der er nogen hjemme. Med Det Konservative Folkepartis strafskærpelse og Rigspolitiets nye strategier på området satte vi en markant hårdere linje mod indbrudskriminalitet end førhen. Nu mangler vi bare tryghedsvagterne.
Indbrud i folks hjem er en særlig grov forbrydelse, og det skal straffes hårdt og konsekvent.

Derfor vil vi:

• Man skal kunne føle sig tryg i sit eget hjem, uanset hvor i landet man bor
  • Danmark må ikke være turistmål for kriminelle udlændinge
  • Antallet af indbrud skal længere ned, og flere sager skal opklares
  • Kommunale tryghedsvagter, der kan holde tyvene på afstand og rykke hurtigt ud i tilfælde af indbrud