Forside|Politik|Et enklere skattesystem

Et enklere skattesystem

Over halvdelen af danskerne har ikke tillid til det danske skattesystem. Derfor kæmper vi for et skattesystem, der er mere enkelt og gennemskueligt.

Vores skattesystem kan gøres markant smartere og enklere, end det system, vi har i dag. For udgangspunktet bør altid være, at alle borgere og virksomheder skal have så lidt besvær med det offentlige som overhovedet muligt.

Desværre er realiteten en helt anden. Cirka 46 procent af alle små og mellemstore danske virksomheder har svært ved forstå skattereglerne korrekt. Kun 13 procent af danskerne, at de har tillid til vores skattesystem. Det skyldes blandt andet, at unødvendige regler og bureaukrati skaber fejl og mistillid for virksomhederne og den enkelte. Det skal vi gøre noget ved.

Da vi sad i regeringen i 00’erne lykkedes det os blandt andet at få fjernet mellemskatten og at indføre skattestoppet. Det er eksempler på, hvordan vi skridt for skridt forsøger at sænke skatten og gøre det hele mere enkelt. Og i denne folketingsperiode (siden 2015) har vi indgået en aftale om et nyt skattevæsen, der blandt andet bliver styrket i forhold til medarbejdere og infrastrukturen. Det skal genskabe danskernes tillid til et mere simpelt og tilgængeligt system for både borgere og virksomheder.

Hverken du eller danske virksomheder skal spilde deres tid på unødvendige regler og procedurer.  Derfor vil vi kæmpe videre for et enklere skattesystem.

Kilder: Skatteministeriet og Norstat.

Konservative visioner

• Flad skat for alle på 33 procent.
  • Selskabsskatten afskaffes.
  • Skatten på arv mellem familiemedlemmer og på familieejede virksomheder skal afskaffes.
  • Alle løbende boligskatter afskaffes.

Konservative resultater

• Aftale om et nyt skattesystem.
  • Vi har afskaffet og sænket i alt 65 afgifter.
  • Skatten på fri telefon er afskaffet.
  • Udligningsskatten på udbetalinger fra pensionsopsparing fjernes.
  • Sænkelse af registreringsafgiften.
  • Sænkelse af arveafgiften for familieejede virksomheder.
  • Afskaffelse af nøddeafgiften, emballageafgiften, afgiften på te og en række andre afgifter.

Alle politikområder