23. årgang | nr. 1 | april 2018

Lavere skat og virksomheder i vækst

Lavere skat og virksomheder i vækst har altid været konservative mærkesager. Og hvis nogen skulle have glemt det, skal jeg gerne gentage det: Vi skal have sænket skatten, og vi skal gøre det nemmere at drive virksomhed.

Det arbejder vi for hver dag, det gjorde vi inden seneste folketingsvalg, og det gør vi også efter det næste. Vi kommer til at gå på valg på det, når folketingsvalget kommer, og inden da vil vi selvfølgelig præsentere nye konkrete forslag på området. For selvom lavere skat er en dagsorden, vi deler med andre partier, får det ikke os til at glemme det eller skubbe det i baggrunden. Så kæmper vi hellere videre om det sammen.

Men det er ikke altid let at sænke skatten og gøre det nemmere at drive virksomhed. I Danmark lever janteloven nemlig i bedste velgående – det må jeg desværre indrømme – og det gør altså, at det sommetider godt kan være lidt svært. Men det lykkes os faktisk – skridt for skridt.

Konkrete konservative resultater
Vi har været med til at redde de danske boligejere for stigende boligskatter for 28 milliarder frem mod 2025, så folk ikke beskattes fra hus og hjem. Vi dropper udligningsskatten, så det giver bedre mening at spare op til alderdommen. Vi har sænket arveafgiften fra 15 til 5 procent for familieejede virksomheder, så det bedre kan betale sig at give livsværket videre til sine børn.

Vi har fået vedtaget en stor erhvervspakke med hele 35 forskellige initiativer, som blandt andet betyder, at vi afskaffer afgift på nødder, te og en lang række andre ting. Og så har vi sænket skatten på arbejde og pensionsindbetalinger for fem milliarder årligt, så det nu bliver nemmere at tage ansvar for sig selv, sin alderdom og sine nærmeste.

Fortsat klare visioner
Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg gerne ville have haft det hele til at gå lidt stærkere, og hvis Det Konservative Folkeparti havde haft 90 mandater, havde det selvfølgelig set helt anderledes ud. Det er klart. For min og partiets vision er et Danmark med langt færre begrænsninger for virksomheder og hårdtarbejdende borgere. En dag skal vi have en flad indkomstskat på 33 procent. Det er enkelt og retfærdigt:

Hver gang du tjener tre kroner, så beholder du to til dig selv og din familie, og så giver du én krone til fællesskabet. Det lyder faktisk meget rimeligt i mine ører. For nok er det vigtigt at bidrage til fællesskabet, men din familie og dine nærmeste er endnu vigtigere. En skat på 33 procent rammer denne balance. Stod det til mig, skulle der i fremtiden ikke være nogen selskabsskat. Et stærkt erhvervsliv sikrer vækst, velstand og ikke mindst arbejdspladser, og derfor skal vores virksomheder generes mindst muligt, når de løfter så vigtig en samfundsopgave.

Og så drømmer jeg om et Danmark uden unødvendige punktafgifter og gebyrer, tilfældige fradrag, et dyrt feriepengesystem, skat på arv og en tårnhøj registreringsafgift. Denne vision får vi ikke gennemført i morgen og heller ikke efter næste valg. Men vi konservative ved, at forandring kræver vilje og tålmodighed. Når vi forbedrer samfundet, gør vi det skridt for skridt.

Min og partiets vision er et Danmark
med langt færre begrænsninger for
virksomheder og hårdtarbejdende
borgere.