24. årgang | nr. 3 | sep 2018

Sommergruppemøde i Silkeborg

Det Konservative Folkepartis årlige sommergruppemøde blev denne gang afholdt i det smukke Søhøjlandet ved Silkeborg i midten af august. Med et løv- og græsgrønt bagtæppe til pressemødet slog partiformand Søren Pape først og fremmest fast, at konservative ikke har droppet miljø- og klimadagsordenen. Men der er andet, som partiet også vil sætte fokus på frem mod valget. Derfor var pressemødet præget af partiets fire valgtemaer.

Søren Pape tog naturligvis teten på retsområdet med temaet respekt for loven og vores fælles værdier. Ved denne lejlighed lagde justitsministeren vægt på, at politiet skal være mere tilgængeligt og tættere på borgeren, og afslørede samtidig planerne om at tilføre 100 nye betjente til lokale opgaver, som er en del af et større udspil på området i efteråret.

Mai Mercado slog derefter an med temaet en god start på livet. Den konservative tilgang til børneområdet handler blandt andet om at hjælpe de danske børnefamilier med at få enderne til at hænge sammen. Derfor foreslog børneministeren at indføre en tryghedsdækning i ydertimerne i dagtilbuddene for at give mere ro i familiernes hverdag.

Rasmus Jarlov fortalte om temaet lavere skat og virksomheder i vækst. Den nyslåede erhvervsminister benyttede lejligheden til at slå fast, at Det Konservative Folkeparti går til valg på at sænke skatterne. Det gælder arveskatten, topskatten, selskabsskatten, og hvad man ellers kunne finde på af skatter. Derudover vil han kæmpe for, at gøre det nemmere at være erhvervsdrivende i Danmark for både små og store virksomheder.

Partiets gruppeformand, Mette Abildgaard, sluttede af med temaet hjælp og omsorg, når du har brug for det. Som sundhedsordfører lagde Mette vægt på den nære tryghed i sundhedsvæsenet og ikke mindst familielægens vigtige rolle i danskernes sundhedspleje. Derudover handler det om, at sikre at alle uanset region og sygdom bliver behandlet til tiden. Sundhedsordføreren havde også medbragt et forslag om, at der senest i 2020 skal laves en plan for at få udrullet ét fælles IT-system på tværs af regionerne.

Alt i alt, blev der altså ikke skortet på det politiske indhold på dette års sommergruppemøde. Dagen efter var der dog plads til en sejltur på Silkeborgsøerne og lidt socialt samvær i gruppen inden den travle politiske sæson for alvor gik i gang.

Vores fire mærkesager:

• Hjælp og omsorg, når du har brug for det
  • Respekt for loven og vores fælles værdier
  • En god start på livet
  • Lavere skat og virksomheder i vækst