Det skal være billigere at være familie

Kort før jul præsenterede Det Konservative Folkeparti en ny skatteplan med en række konkrete initiativer, der samlet set skal gøre det billigere at være familie i Danmark. I en række annoncer i flere aviser kunne man således læse, at ingen arbejder klogere for skattelettelser end Det Konservative Folkeparti. For udover at planen er ambitiøs, så er den også realistisk – og det er et klogt træk, fortæller partiformand Søren Pape Poulsen:
”Vi har lavet en skatteplan, som vi tror, vi kan samle flertal for i Folketinget inden for to valgperioder. Altså inden for cirka otte år. For i sidste ende er det resultaterne, der tæller. Det er ikke en plan for, hvordan vi eksempelvis opfylder vores langsigtede vision om en flad skat på 33 procent for alle, men vi tager her nogle væsentlige skridt i retning mod vores skattepolitiske visioner,” fortæller Søren Pape Poulsen.

Lavere skat på arbejde for alle
Hensigten med planen er, at danskerne skal have lov at beholde flere af deres egne penge. Det skal ske ved at belønne de danskere, der går på arbejde hver dag. Konkret vil Det Konservative Folkeparti sikre lavere skat for de arbejdende ved at øge beskæftigelsesfradraget. Samtidig vil partiet sænke skatteloftet fra 52% til 50% og hæve topskattegrænsen til 800.000 kroner. Med den nye topskattegrænse forventes det, at topskatten fjernes for mere end 200.000 danskere.

Arveafgiften fjernes
Bo- og gaveafgiften – populært kaldet arveafgiften – skal afskaffes. I dag betyder den, at efterladte skal betale skat af penge, der allerede er betalt skat af én gang. Det mener Det Konservative Folkeparti ikke er rimeligt – det er grundlæggende forkert at beskatte døde familiemedlemmer.

Billigere og grønnere biler
Med planen afsættes der 2,9 milliarder kroner til en ny lavere registreringsafgift på grønne biler som el-, hybrid- og plugin-biler. Men det skal i det hele taget være billigere at anskaffe sig en god og sikker bil. Derfor vil Det Konservative Folkeparti sænke registreringsafgiften til 75 procent. Danmark har nogle af verdens højeste registreringsafgifter på op til 150 procent, og det giver ikke nogen mening, at man skal beskattes så hårdt sammenlignet med nabolande som Tyskland, Sverige og Storbritannien, hvor der slet ikke er nogen registreringsafgift.

Lavere boligskatter
Grundlæggende mener Det Konservative Folkeparti, at danskerne betaler for meget i boligskat. Det gælder både grundskyld og ejendomsværdiskat. Derfor vil partiet lette boligskatten med 13 milliarder og på sigt lave en total omlægning af boligskatterne. Konkret vil det resultere i en besparelse på 8.000 kroner per boligejer.

Initiativerne i den konservative skatteplan kan gennemføres uden at gå på kompromis med velfærden. For det er afgørende for partiet, at der er råd til kernevelfærden, og derfor afsættes en reserve på 20 milliarder kroner, som skal sikre, at der fortsat er styr på de offentlige budgetter.

Hvor skal pengene komme fra?
Skatteplanen er fuldt finansieret. Den indeholder lempelser for mere end 33 milliarder kroner og koster 26 milliarder kroner at implementere. De penge findes i råderummet og ved følgende tiltag:

• Afgifterne på cigaretter hæves til 60 kroner
  • Jobcentre og beskæftigelsesindsatsen effektiviseres
  • Stop for tilgang til efterløn
  • Afskaffelse af seniorjobordningen

Læs mere om den konservative skatteplan på: www.konservative.dk/skatteplan