EPP

Det Konservative Folkeparti er en del af EPP (European People's Party) – Den mest indflydelsesrige forsamling af nationale partier i Europa.

EPP (European People’s Party) er en forsamling af konservative centrum-højre partier fra hele Europa og EU’s mest indflydelsesrige politiske familie. EPP består af 83 medlemspartier og partnere fra 43 lande, herunder Høyre (Norge), Moderaterna (Sverige), Kookomus (Finland), Les Républicains (Frankrig), CDU/CSU (Tyskland) og CDA (Holland). I skrivende stund (februar 2021) kommer formanden for Europa-Kommissionen, Ursula von der Leyen, fra EPP.

I Europa-Parlamentet er Pernille Weiss en del af det, der hedder EPP Gruppen. Det er Europa-Parlamentets ældste og største gruppe med 187 ud af i alt 705 medlemmer i den nuværende periode (2019-2024). Gruppens størrelse gør den konservative stemme afgørende, når der skal stemmes om ny europæisk lovgivning.

Selvom Det Konservative Folkeparti ikke er det største parti i Folketinget, har den konservative gruppe i Europa-Parlamentet faktisk større indflydelse på lovgivningen end både Venstres og Socialdemokratiets grupper har.  – Pernille Weiss

Læs EPPs politiske program her

Læs mere om EPP her