Afskaf arveafgiften: Giv mere videre

De fleste af os lægger noget til side til dem, vi har kær. Det er forkert, når staten tager en del af det, dine efterladte arver. Vi betaler skat hele livet – lad os slippe for det i døden.

Man går ikke kun på arbejde for sin egen skyld. Man tjener også penge til sin familie. Måske lægger du noget til side – fordi du vil give noget videre, når du ikke er her længere. Noget, der har værdi for dig og for din familie. Det kan være en opsparing. Eller virksomheden, du selv har startet fra bunden. Det kan være børnenes barndomshjem. Værdier, du har knoklet for at få– og for at kunne give videre.

I dag lægger staten en afgift på 15% af alt, hvad du efterlader. Hvis det ikke er den absolut nærmeste familie, så er satsen endnu højere – faktisk skal dine søskende aflevere en tredjedel til staten, hvis de en dag arver noget efter dig. Det er en afgift, der rammer fire ud af ti danskere. For der er rigtig mange danskere, der ønsker at give noget videre, når de ikke er her mere.

Arveafgift skader danske virksomheder
Danske familievirksomheder bliver også ramt af afgiften, når de ønsker at give forretningen videre til næste generation. Ni ud af ti danske virksomheder er familieejede, og når en ny generation skal til, så kan virksomheden blive tvunget til at lukke, fordi der skal skaffes midler til skattebetalingen.

Det er forkert, at staten skal have andel i almindelige menneskers arv. Derfor viser vi vejen til at afskaffe arveafgiften fuldstændig i vores skatteplan for de næste to valgperioder. Læs mere på konservative.dk/skatteplan