Helle Laursen Petersen

EP-kandidat

Hun er som en grævling, der bider sig fast

Hendes far har, siden hun var barn, med rette sammenlignet IT-konsulent og iværksætter Helle Laursen Petersen med en grævling, fordi hun dengang og nu bider sig fast og ikke giver slip, når hun har fået øje på et problem, hun vil løse. Den vedholdenhed fik hun brug for i 2016.

En række fejlbehandlinger endte med, at Helle Laursen Petersens far fik amputeret sit ben på et dansk hospital. Med den rigtige behandling kunne det være undgået, og det fik Helle Laursen Petersen til at tage kampen op mod systemet. En kamp, der trak ud i flere år, men som hun endte med at vinde.

”Det lykkedes mig at få erstatning til min far og samtidig sætte et nationalt fokus på fejlamputationer i sundhedsvæsnet. Men det burde jo aldrig have været nødvendigt”, siger Helle Laursen Petersen, der efterfølgende stormede ind på den politiske scene i 2022, hvor hun blev valgt til Regionsrådet i første hug.

”Jeg ville ændre det indefra. Vi lever i et af verdens bedste velfærdssamfund, men det er ikke altid, man kan se det”, siger hun og forklarer, hvordan hun i Europa-Parlamentet vil fortsætte kampen for et bedre sundhedsvæsen i Danmark:

”Vi mangler læger, og dem kan vi blandt andet hente til fra EU. Men i dag er processen skruet dårligt sammen, og det tager 4-6 år, før dygtige læger fra eksempelvis Portugal eller Italien kan arbejde her. Jeg vil gerne være med til at gøre den proces nemmere, så vi kan sikre god og effektiv behandling i Danmark og resten af EU”.