Vladimir Stanic

EP-kandidat

Far til to vil sætte familierne før EU

Tid med familien betyder alt, hvis man spørger 35-årige Vladimir Stanic. Han er far til en datter på fem og en søn på to år, og så er han indædt modstander af den EU-lovgivning, der betyder, at danske familier er tvunget til at fordele barslen på en særlig måde.

”Øremærket barsel er et perfekt eksempel på, hvad EU ikke skal. Loven er endt med at betyde, at børn får mindre tid sammen med deres forældre og kommer tidligere i daginstitution. Det er ingen tjent med. Forældres tid med deres børn er uvurderlig”, fortæller Vladimir Stanic.

Derfor vil han holde EU for døren, når det kommer til familierne. Det er afgørende, at de enkelte familier får lov til at indrette sig, som de finder bedst, fortæller han og tilføjer, at alle familier fungerer forskelligt, og at EU netop derfor ikke skal blande sig i det enkelte familieliv.

Vladimir Stanics egen familiehistorie starter i Jugoslavien, hvorfra hans mormor immigrerede til Danmark som gæstearbejder i 1970. Derfor er han også særligt investeret i debatten om EU’s udvidelse mod øst. Han er især optaget af, at EU ikke slækker på sine optagelseskrav:

”Hvis man som østeuropæisk land vil være med i det europæiske fællesskab, skal man kunne leve op til de krav, der bliver stillet. Hvis EU går på kompromis med optagelseskravene til de østeuropæiske lande, så gør vi os selv en bjørnetjeneste, der kan komme til at skade vores fællesskaber og familier”.