Plan for turisme

Nyt liv i hoteller, restauranter og oplevelseserhverv

Turismen er vigtig for hele Danmark. Ligesom vi holder af at rejse ud i verden, elsker mange også at besøge vores dejlige land. Udenlandske turister holder ferie ved vores skønne kyster i sommerlandet – fra det brusende Vesterhav til de milde fjorde. De går tur og handler i vores charmerende købstæder og nyder en drink i de pulserende og moderne byer. De nyder naturen og det rige dyre- og planteliv i nationalparkerne og oplever kulturen og historien på slotte og herregårde.

Før pandemien var 169.000 arbejdspladser koblet op på turismeerhvervet. Den globale pandemi har imidlertid sat hele sektoren tilbage. Turismen var blandt de første, der lukkede ned sammen med grænserne i marts sidste år og vil også være blandt de sidste til at genåbne. Derfor er det vigtigt, at unødige restriktioner ikke står i vejen for turismen. Vaccinerede turister kan godt besøge Danmark. Det er sund fornuft.

Vi skylder hinanden at sætte gang i oplevelserne igen. For branchens skyld og for vores egen. Verdenskortet har været rødt under pandemien. Nu farver vi Danmark grønt. Vi foreslår derfor følgende seks ting til genopstart af oplevelses- og turistbranchen:

Udenlandske turisters forbrug i Danmark

1. Åbn Danmark for alle vaccinerede nu
Vi skal åbne for vaccinerede turister allerede i dag. Der er ingen grund til at holde mennesker, der har fået en godkendt vaccine, væk fra Danmark. Der er brug for en tidlig udmelding, så både branchen og turisterne kan planlægge sommerferien. Hvis vaccinationsudrulningen følger den danske, kan vi opnå, at tre ud af fire europæiske turister vil genbesøge Danmark i juli. Alene over sommeren vil vaccinerede turister fra EU give op mod 17 mia. kr. i omsætning til turismeerhvervet.

2. Samlet plan for genstart af turisme
Turismeerhvervet omsatte for 132 mia. kr. i Danmark i 2018 og stod i samme år for 4,6 % af dansk eksport. Der er derfor behov for, at der i samarbejde med branchen udarbejdes en konkret og detaljeret plan for genåbningen af det danske turisme- og oplevelseserhverv allerede nu. Det er afgørende, at alle partier forpligter sig til at genoprette dansk turisme.

3. Flere grunde til at rejse til Danmark
Det er besluttet ifm. genåbningsplanen, at der skal aftales en sommerpakke for at få gang i hele sommerlandet. Vi lægger op til, at man i den forbindelse drøfter billigere entré til kulturinstitutioner, at omfatte forlystelsesparker af pakken og sikre både hjælp til storby- og kystturismen. En stor del af de internationale turister rejser på grund af kulturoplevelser, og de skal have en ekstra grund til at vælge netop Danmark til.

4. Vækstteams skal sikre turisme i hele landet
Turismen og oplevelsesøkonomien er forskellig over hele landet, og vi er ikke garanteret, at turisterne kommer tilbage alle steder. Derfor skal vi sikre, at hele Danmark får turisterne tilbage, når vi genåbner for smittefri turister. Vækstteams monitorerer udviklingen i turismen og kommer med forslag til, hvordan vi bedst understøtter den fortsatte genstart af dansk turisme med nye initiativer, hjælpepakker mv.

5. Fleksible hjælpepakker med mulighed for at lukke op og ned lokalt med dags varsel
Vi ønsker en sikker og fleksibel udfasning af hjælpepakker i takt med samfundets genåbning. Indtil samfundet er åbnet fuldt igen, skal der være mulighed for at igangsætte hjælpepakker for de områder, der pludselig kan få ændret deres konkurrencevilkår meget pludseligt som følge af ny smitte. Derfor ønsker vi størst mulig fleksibilitet i hjælpepakkerne, så vi hurtigt har mulighed for at lukke mest muligt op og ned med dags varsel afhængigt af smitten – og uden at erhvervet lider unødig økonomisk skade.

6. Hurtigere udbetaling af hjælpepakker
Nedlukkede virksomheder skal bruge deres energi på sundhedsmæssig forsvarlig genåbning og ikke på at spejde efter kompensation. Hjælpepakkerne udbetales stadig for langsomt, og derfor er der behov for at afvikle puklen af ansøgninger.

17 mia. kr.
kan vaccinerede europæere forbruge i Danmark hen over sommeren, hvis de får lov til at komme hertil.