29. årgang | nr. 2 | juni 2020
Tidligere udgaver | Læs dette nummer som PDF

Flemming og Flemming fik Femern-forbindelsen færdig

Far og søn går igennem sikkerhedstjekket på Christiansborg, da de unge vagter beder den tidligere konservative transportminister Flemming Hansen om at vise id-kort.

”Jamen, jeg har været medlem af Folketinget i 23 år,” siger den nu 80-årige Flemming Hansen, inden en ældre vagt straks lukker ham ind uden krav om legitimation.

For de lidt ældre medarbejdere kan nemlig sagtens genkende Flemming Hansen, som var konservativ transportminister i Anders Fogh Rasmussens regering. Faktisk var det Flemming Hansen, der for 17 år siden satte gang i projektet om en fast forbindelse over Femern Bælt.

Nu kan bilister og togpassagerer så begynde at glæde sig til at køre fra Rødby til Puttgarden. Næste år starter byggeriet nemlig af den 18 kilometer lange tunnel under Femern Bælt, som i foråret endelig fik politisk flertal. En tunnel, som vil blive verdens længste og tage 10 minutter i bil og syv minutter i tog at køre til ende.

Historisk projekt

Forliget har sønnen – Niels Flemming Hansen, der er transportordfører for Det Konservative Folkeparti – været med til at forhandle hjem for partiet og ikke mindst Danmark. Dermed har sønnike opfyldt sin del af den konservative generationskontrakt, der handler om at give et godt samfund videre, mener hans far.  

”Det her er jo et projekt, som går over i historien. Derfor er jeg naturligvis også rigtig stolt af, at min søn er med til at afslutte det,” siger Flemming Hansen, mens der bliver hældt kaffe i koppen på Christiansborg.

Siden Flemming Hansen satte gang i projektet, har det mødt modstand og klager. Men nu bliver Femern-forbindelsen endelig – med sønnens hjælp – en realitet. Vejen dertil har bestemt ikke været let. Tunnelen er en gammel tanke, som adskillige ministre før Flemming Hansen har beskæftiget sig med.

Flemming Hansen forhandlede da også mange gange med tyskerne, men meldingen var gang på gang, at de ikke havde råd, da det tyske parlament havde vedtaget, at alle tyske motorveje skulle udvides fra to til tre spor, og det kostede hundredvis af milliarder.

Ringede til Merkel

Men Flemming Hansen var kommet langt i projektet, og hans embedsmænd var virkelig på stikkerne. Derfor var der kun én ting at gøre. Transportministeren sagde til chefen – daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen – at han måtte tage fat i ’mutti’ og give kansler Angela Merkel et kald.

”Fogh fik talt med Merkel, og hun havde ikke sagt direkte ja, men vi fløj alligevel ned til den afgørende forhandling, og nu skulle der sådan set bare skrives under, for embedsmændene havde klaret sagen,” beretter Flemming Hansen.

Men den tyske trafikminister Wolfgang Tiefensee ville ikke skrive under på aftalen om en Femern-tunnel. Han nægtede ganske enkelt, husker Flemming Hansen.

Hvad Wolfgang Tiefensee ikke vidste var, at transportministeren fra Slesvig-Holsten – der også sad med ved forhandlingsbordet – havde fået en sms fra Angela Merkel, hvor der blot stod: ’OK, kør, AM’. Den besked blev sendt videre til Flemming Hansen som det ultimative es i ærmet under den sidste forhandling i 2007.

”Jeg lagde telefonen med sms’en på bordet foran mig, og den tyske trafikminister var ved at eksplodere af raseri. Der gik en time eller to, og så skrev han under. Hvis han havde gjort andet, så havde han jo været fyret,” siger han.  

Stort presseopbud

Det er sjældent, at man bringer en anden minister i sådan en situation, men det var nødvendigt, for nu havde han brugt seks år på at få en aftale på plads, forklarer Flemming Hansen, der senere samme dag blev fejret med et kæmpe presseopbud, da han landede i Kastrup.

”Samtidig var der den dag ministermøde på Amalienborg, og jeg kom jo for sent. Normalt er det ikke velset, men det gik den dag. Det var en af de få gange, hvor Anders Fogh Rasmussen rejste sig og holdte en tale for en minister. Det var stort,” husker den forhenværende transportminister.

Her godt 17 år senere sidder Flemming Hansen så med sin søn Niels Flemming Hansen, der er ved at færdiggøre, hvad hans far søsatte. At sønnen skulle gå hen og blive transportordfører lå faktisk ikke i kortene.

Borgernær politik

I starten fokuserede Niels Flemming Hansen nemlig ikke rigtig på transport, da han følte, at det var ’lidt for søgt’ at arbejde med området, når hans far nu havde været minister for det. Og bare fordi hans far havde styr på det, så var det ikke ensbetydende med, at han selv ville have det, forklarer sønnen. Men det skulle vise sig at vende. 

”Jeg begyndte at interessere mig rigtig meget for det, da vi tog hul på at diskutere Als-Fyn-broen, og der gik det op for mig, hvor vigtigt et område transport er. Transportpolitik vedrører jo alle og er meget borgernært. Og guderne skal vide, at alle har en holdning til det,” siger Niels Flemming Hansen.

Især aftalen om Femern-forbindelsen er en stor sejr for Niels Flemming Hansen. Ikke mindst på grund af hans far og det store forarbejde, som Hansen senior har gjort for infrastrukturen mellem Danmark og Tyskland.

”Jeg skal ikke fornægte, at da vi sad rundt om bordet, og der blev nikket, var jeg glad. For Det Konservative Folkeparti er det jo en ekstremt vigtig sag, men også for mig personligt. Der er noget stort ved at gøre den gamles arbejde færdigt,” siger Niels Flemming Hansen og blinker til sin far.