24. årgang | nr. 3 | sep 2018

Et afgørende år venter

En ny politisk sæson er skudt i gang. Selvom det er skønt med sommer, sol og ferie, giver det en god følelse at trække i arbejdstøjet igen. Specielt når man arbejder for Det Konservative Folkeparti og en regering, der skaber solide borgerlige resultater. Dette efterår bliver ikke nogen undtagelse. Foran ligger nogle måneder fyldt med politisk indhold, hvor vi vil knokle for dig og for Danmark.

Og så kommer vi ikke uden om, at dette folketingsår byder på et valg, der får afgørende betydning for Det Konservative Folkeparti. Vi SKAL have fremgang. Jeg har et bud på hvordan sidst i min leder. Men først lidt om hvad efteråret byder på.

Et efterår i sundhedens tegn
Snart tager vi fat på opgaven med at skabe de nye rammer for fremtidens sundhedsvæsen. Tryghed på sundhedsområdet har højt prioritet for os konservative. At kunne få den hjælp og omsorg, man har brug for, er kernen i trygt samfund. Det er kernevelfærd. Vores nye sundhedsordfører, Mette Abildgaard, har forberedt sig grundigt på efterårets forhandlinger. Hun har været på sundhedsturné, hvor hun har snakket med personale, patienter og regionale politikere, om hvilke udfordringer vores sundhedsvæsen står over for.

Efteråret byder også på en meget vigtig klimaplan. Her vil vi gøre alt for, at man kan se, vi har været med ved bordet. For vi er fortsat den grønne stemme i regeringen. I en skarpvinklet artikel i Berlingske Tidende fra august kunne man ellers få et andet indtryk – at vi ikke længere vil bruge kræfter på klimaet og miljøet. Det ærgrer mig, for min hensigt har aldrig været at skrue ned for klima- og miljøambitionerne. Heldigvis fik vi hurtig en lejlighed til at rette misforståelsen til vores sommergruppemøde nogle dage efter. Det Konservative Folkeparti er et grønt parti, og vil altid være det.

Finanslov med K-aftryk
Intet efterår i dansk politik uden finanslov. Også i år er vi lykkes med at sætte aftryk i regeringens udspil. På børne- og socialområdet har Mai Mercado lanceret 1000-dage udspillet. Vi vil afsætte 1 milliard kroner skal til sårbare familie og en bedre start på livet de første 1000-dage.  Og på miljøområdet har vi fået afsat 50 millioner til nye naturmål. [mangler mere info]. Endeligt har vores nye erhvervsminister, Rasmus Jarlov, præsenteret en række initiativer, der skal lette byrderne for danske virksomheder. [mangler info]

Øverst på min to do-liste for efteåret står arbejdet med at sikre et politi, der kommer tættere på borgerne. Et politi der er synligt i gadebilledet, og som er tilgængelig, når borgerne har brug for det. Jeg har allerede løftet sløret for en del af planen. Nemlig at minimum 100 betjente skal tilføres til disse lokale opgaver. Senere vil jeg løfte sløret for det samlede udspil, der viser hvad vi i den kommende tid vil gøre for at sikre nærhed og tryghed.

Valgsæson
Og så er det også i denne sæson, vi får et valg. Danskerne skal sætte deres kryds, og vi er klar til valgkamp! Allerede nu er vi gået i gang med at fortælle dem, der gider lytte til os, hvad vi vil med dette land og at Det Konservative Folkeparti arbejder for dig og for Danmark.

Vi skal fortsætte i regeringen. For dag for dag lykkes det os at rykke Danmark i det rigtige retning. Det arbejde skal fortsætte. Det kræver, også at man er konstruktiv, og kan være i forhandlingslokale med partier, man ikke altid er enige med. Og Det Konservative Folkeparti har altid været konstruktive og skaffet resultater.

Derfor vil vi heller ikke på forhånd afvise at sidde i regering med Dansk Folkeparti. Den seneste regeringsperiode har vist et godt samarbejde mellem vores to partier, og det ser vi gerne fortsætter. Vi er ikke enige med DF om alt, men der er også en lang række områder, hvor vi deler værdier. Alle partier er forskellige, og vi har også vores politiske uenigheder med de andre nuværende regeringspartier. Men grundlæggende mener vi, at vi går i den rigtige retning. Hvis Dansk Folkeparti vil gå i samme retning, kan vi sagtens se os selv i et regeringssamarbejde med dem.

Del det konservative budskab
Men for overhovedet at kunne fortsætte i regeringen, skal vi jo vinde det folketingsvalg. Og Det Konservative Folkeparti SKAL have fremgang. Det tror jeg fuldt og fast på, at vi får, men det kræver at vi alle løfter med. Og vi har også brug for din hjælp. Vi skal nemlig have fortalt resten af danskerne om konservativ politik. For det bedste argument for at stemme konservativt er vores politik. Det konservative balance, mellem individet og fællesskabet. For dig og for Danmark. Det betyder respekt for loven og vores fælles værdier. Hjælp og omsorg, når du har brug for det. Det kræver lavere skat, og virksomheder i vækst. Og at alle børn fortjener en god start på livet.

Jeg håber, du vil være med til at dele det konservative budskab til resten af danskerne. Så skal vi nok få et godt valg og et stærkt mandat i Folketinget. For dig og for Danmark.