Antallet af børn, der er startet med at ryge siden den 3. oktober 2018

Flere og flere børn ryger. Vi lancerede vores forslag om at hæve prisen for en pakke cigaretter til 60 kroner den 3. oktober 2018. Det er der, tælleren startede. Kræftens Bekæmpelse, Vidensrådet for Forebyggelse og Lægeforeningen siger alle, at prisen er den bedste måde at få færre børn og unge til at ryge. Beregninger fra Sundhedsstyrelsen viser, at hvis prisen hæves til 60 kroner, så kan vi reducere børns rygning med 75 procent. Desværre tøver Socialdemokraterne.

Hvad vil Socialdemokraterne?

Socialdemokratiet træder indtil videre vande. Partiets sundhedsordfører, Flemming Møller Mortensen, har trods flere henvendelser ikke været til at træffe.

Berlingske, 4. oktober 2018

Jeg er pinligt bevidst om, at tobak er utrolig billigt i Danmark, også hvis du betragter lønudviklingen, og det kan ikke nytte noget … Vi har ikke haft en konkret drøftelse i Socialdemokratiet endnu, så jeg kan ikke sætte et beløb på.

Flemming Møller Mortensen (S) i Politiken, 6. januar 2019

Beslutter I inden valget, hvad prisen på en cigaretter skal koste? – Det kan jeg ikke svare dig på. Vi har ikke haft en drøftelse af, hvornår vi skal have en drøftelse.

Flemming Møller Mortensen (S) til Ritzau, 14. februar 2019

Konservative er klar
til at hæve prisen på cigaretter

Imens de andre partier lurepasser, så starter 40 børn med at ryge hver dag*. Derfor er der nu flere tusinder af børn, som er startet med at ryge.

Ingen af os ønsker, at unge ryger. Hjælp os med at støtte danske forældre og råbe de andre partier op. Del denne side med dine venner!

Del tælleren på Facebook

*) Kilde: Statens Institut for Folkesundhed (Syddansk Universitet)

Læs mere om, hvordan Konservative vil sikre en røgfri fremtid for vores børn