Af Kasper Frank
Her kommer ti gode råd direkte fra partiets sociale medier-chef, som I kan bruge ude i vælgerforeningerne og på kandidatholdene til at blive endnu bedre til at bruge de sociale medier her i 11. time af valgkampen.
Et vigtigt element i jagten på stemmer er, at du deltager aktivt i de aktuelle debatter i netop dit lokalområde. Forsamlingshusene er for længst rykket ind på Facebook, hvor demokratiet udfolder sig nogenlunde velgående. I de fleste byer landet over har lokale, private kræfter oprettet grupper, hvor borgerne på livet løs debatterer forskellige emner. Derudover er disse grupper også rammen for deling af flotte billeder, tips og tricks til gode oplevelser og naturligvis den sædvanlige omgang brok, der følger med, når der ikke er filter på, hvad folk skriver.
Hvorfor er det en god idé at være aktiv i de lokale grupper på Facebook? Det er det, fordi du som privatperson bidrager til fællesskabet i gruppen. Biddrag selv med at lægge billeder ud af en flot aften på torvet eller en gåtur på jeres fantastiske strand. Og selv om det måske kribler i fingrene for at deltage i de hårde lokalpolitiske debatter, bør du mest af alt sørge for at hjælpe med at skabe god stemning i gruppen. Folk vil huske dit navn!
Har du prøvet at sende live fra din Facebook-side? Hvis ikke, bør du straks kaste dig ud i det. Begynd med blot at gå en tur ned ad hovedgaden og fortæl, hvorfor du stiller op til kommunalvalget. Det kan godt være, at din live-udsendelse ikke umiddelbart lader til at være en seermagnet, men du sender et signal om, at du er med på bølgen og ikke er bange for at bruge de forskellige digitale virkemidler, der er.
Med mindre du i forvejen er aktiv på Twitter, bør du droppe overvejelserne om at blive det for at vinde stemmer til kommunal- eller regionsrådsvalget. Twitter er generelt ikke en holdeplads for debat om lokalpolitiske emner. Publikummet er begrænset, og det er mest nationale og internationale spørgsmål, der tweetes om. Twitter er heller ikke stedet, hvor du deler billeder af det lokale torv. Hvis du ikke i forvejen har en aktiv følgerskare på et par hundrede lokale twitter-profiler, bør du droppe alle tanker om det.
Vær opmærksom på store nationale og internationale nyheder. Måske kan du udnytte dem i en lokal kontekst. Det behøver ikke tage mange minutter at skrive et Facebook-opslag, hvor du med det poppede udtryk ”newsjacker” en sag og drejer den til at blive relevant for netop dig, din valgkamp og din kommune. Det kan være noget så simpelt som succes hos fodboldlandsholdet, som du med lethed kan få til at blive relevant med lidt sproglig snilde. Din by har med garanti et lokalt fodboldhold, og uanset om det er Serie 2 eller Superligaen, kan du hurtigt skrive noget i retning af: ”SÅDAN Danmark. Det var så fortjent med en sejr over Polen. Nu gælder det X-købing Boldklub, som skal gøre kunststykket efter i arvefjendeopgøret mod FC Y-købing.” Naturligvis flankeret af et billede fra det lokale stadion.
Sørg altid for at vedhæfte et billede, en grafik eller video til dine Facebook-opslag. Du kender selv til, at du sidder og scroller på din telefon på Facebook, og at det ofte er et interessant billede eller video, der fanger din opmærksomhed. Brug dit netværk til at få produceret 5-10 korte videoer, hvor du forskellige steder i din kommune præsenterer, hvad du vil politisk. Brug gerne lidt humor og få lidt overraskelser med. Tænk kreativt, når du skal beslutte, hvor du vil optage videoerne. Udnyt høje bygninger og andre spektakulære steder i din by.
Kommer der en kendis til byen? Sørg for at få taget et par selfies med kendissen i de velkendte lokale rammer. Vær ikke for fin til at udnytte disse situationer, som signalerer overskud og viser, at du også er en helt almindelig borger i dit lokalområde. Er der koncert i det lokale storcenter? Sørg for at være til stede og dokumentér med et par billeder, at du er helt opdateret med, hvad der foregår.
En effektiv måde at nå ud til byens yngre vælgere er via mobil-appen Instagram. Du er måske i forvejen en habil bruger af kameraet i din smartphone? Sørg for at tage flotte billeder af steder i din by – og gerne med lidt skæve vinkler. Husk at brug hashtag #X-købing for at nå ud til folk i netop dit lokalområde. Ud over at dele billeder af flotte steder i din kommune, kan Instagram også bruges som platform til at dele selfies med dig og en kendis. Hvis du er i tvivl om det tekniske, skal du blot spørge et yngre familiemedlem om hjælp.
Er det ikke nok bare at have en Facebook-side for dig som politiker? Nej. Google og Facebook er konkurrenter, og førstnævnte er ikke meget for at sende folk videre fra søgemaskinen til Facebook. Se din hjemmeside som et visitkort, hvor du meget kort og præcist formulerer, hvad du vil gøre for dit lokalområde. Ikke noget højtravende – blot tre konkrete mærkesager, som er til at forstå. Desuden kan du udnytte din hjemmeside som en base for debatindlæg og blogindlæg for de emner, der interesserer dig. Her kan du selv styre overskrift, længde og fotos. Husk at linke til din hjemmeside fra Facebook, hver gang du lægger nyt på den.
Drop de lange formuleringer og komplicerede vendinger. Folk er primært på Facebook for at hygge sig, og de orker ikke at knibe øjnene sammen for at læse tekster med høje lixtal. De fleste personer ser dine opslag på en mobiltelefon og scroller hurtigt videre, hvis dine opslag drukner i almindeligheder. Hold dine opslag korte og kontante. Invitér til dialog, men undgå alt for åbne spørgsmål. Det er langt mere effektivt at skrive ”X-købing skal have en ny svømmehal. Er du enig?”. Med den formulering er der mulighed for at svare med et simpelt like eller blot at skrive en kort kommentar.
Det kan være fristende at fare frem med bål og brand på Facebook, hvor det hurtigt er følelserne, der tager over fra fornuften. Vis i stedet overskud og omfavn dine politiske fjender. Skriv i kommentarfelterne under deres Facebook-opslag og anerkend deres ståsted. Du gør dit navn kendt i det lokale Facebook-univers, og du kan flette dine egne holdninger ind uden at være irriterende og fastlåst.