22. årgang | nr. 3 | november 2017

Valgkamp:
Gode råd er (normalt) dyre

Af Frederik Hilstrøm

Men her i PH får du dem ganske gratis. Vi har nemlig været rundt i hele landet og samle gode valgkampsråd fra vores 14 konservative borgmestre, og de giver her deres allerbedste råd til alle kandidater i forbindelse med det snarlige kommunalvalg. PH har stillet de mange borgmestre det enkle spørgsmål ”Hvad er dit bedste råd til vores mange kandidater her i valgkampens slutspurt?” og her får du alle svarene.

Torsten Nielsen
Viborg

Husk at arbejde som et hold. Med et solidt hold, hvor alle trækker i samme retning, kan man gøre en afgørende forskel.

Hans Toft
Gentofte

Vær synlig, og gør dig kendt i dit lokalområde. Vælg nogle få mærkesager, dokumentér, at de kan gennemføres, og gentag dem igen og igen.

Jørgen Glenthøj
Frederiksberg

Byg dine budskaber op om de tre mest centrale politiske temaer i dit lokalområde og spil først og fremmest ind på holdet med det, du selv er bedst til. Hold altid en ordentlig tone i debatten.

Lene Kjelgaard Jensen
Thisted

Vær dig selv, vælg relevante budskaber og tag ikke politiske nederlag personligt.

Jørgen Johansen
Allerød

Det er vigtigt, at man beslutter, hvilken retning man vil i. Herfra sætter man sig nogle mål og forfølger dem. Uanset hvad andre siger, skal du holde fast i denne retning. Hvis der virkelig er noget på din dagsorden, der skal ændres, kommer det helt naturligt af sig selv, og så skal du selv bestemme.

Benedikte Kiær
Helsingør

Du må ikke være bange for vælgerne. Kom ud på gader og stræder og gå dør til dør, hvor du fortæller, hvorfor du stiller op. Stil dig til rådighed – men du må aldrig være påtrængende!

Knud Kristensen
Vesthimmerland

For det første så skal man være ærlig og turde være sig selv. For det andet er det vigtigt, at der bliver lyttet til det, der bliver sagt. Ignorér aldrig spørgsmål. Og undgå altid at tale ned til nogen.

Dorte Meldgaard
Hillerød

Tro ikke, at du fra dag ét kan ændre alt, sådan som du vil have det. Forandring tager tid, og ofte kan kompromiser være nødvendige – og det gælder både i valgkamp og i den daglige politik.

Sofia Osmani
Lyngby-Taarbæk

Ring på dørklokkerne. Det kan være grænseoverskridende de første par gange, men det personlige møde kan flytte meget. Husk også at spille for holdet. I en valgkamp bliver det let alles kamp mod alle – også internt på listen. Men jo bedre vi spiller som hold, desto flere mandater kan vi hive hjem. Det øger chancen for valg for alle på listen.

Morten Slotved
Hørsholm

Ordentlighed i hele valgkampen. I skal vise, at vi som konservative tør tage ansvar for en bæredygtig fremtid. Som konservative er vi synlige og lytter til borgerne i vores nærområde.

Gert Jørgensen
Sorø

Vær dig selv – og dermed flittig, åben og ærlig. Lyt til andre og bliv ikke utålmodig. Og husk altid på, at ting tager tid. Tålmodighed lønner sig.

Henrik Rasmussen
Vallensbæk

Vær synlig. Ikke bare på Facebook, men tag ud og mød mennesker rigtigt. Gå ind i en konstruktiv debat og vær dygtig til dit stof. Husk altid en ordentlig og sober tone.

Flemming Christensen
Køge

Pas på med at tage ting personligt eller at gøre ting personlige. Søg altid samarbejdet i stedet for konfrontationen. Det er den sunde, ordentlige, konservative måde at klare tingene på.

Michael Ziegler
Høje-Taastrup

Bevar borgerperspektivet – og bliv ved med at tale dansk, så alle kan forstå det. Og hvis du først bliver valgt, så husk at du ikke må blive opslugt af systemet og systemets sprogbrug.