Fotostil

Senest redigeret: 7. marts 2018 kl. 11:12 af Peter Lemmich

Det Konservative Folkeparti er et moderne, aktivt og rummeligt folkeparti. Det skal afspejle sig i vores fotostil.

Billeder og illustrationer er ofte det første møde mellem afsenderen og modtager når et budskab skal formidles. Det er derfor vigtigt at tænke over, hvilke billeder du bruger i dine materialer. Vi lægger vægt på, at partiets billedunivers består af autentiske, aktuelle og interessante billeder

Hvad enten du køber billeder fra Getty, Colourbox, Shutterstock, eller andre databaser, er det derfor vigtigt at være opmærksom på den fotostil, som Det Konservative Folkeparti gerne vil genkendes på. 

Vi anbefaler:

  • Brug farvefotos
  • Brug ægte billeder med danskere og/eller danske omgivelser
  • Tag billeder af mennesker i naturlige situationer – gerne med et glimt i øjet, et naturligt smil og med et afslappet, jordnært udtryk
  • Brug gerne billeder af vores politikere
  • Brug så vidt muligt billeder fra samme årstid som tryksagen publiceres

Klik her for at hente billeder fra partiets billedunivers


Plakat- og portrætfotos

Udendørs:

  • Farvefotos
  • Naturligt lys med afdæmpet flash / skærm
  • God plads rundt om ansigtet, både lodret og vandret, så kandidaten kan bruge billedet i mange sammenhænge (plakat, sociale medier, tryksager m.v.)
  • Undgå kunst, statuer, eller andre objekter, der fjerner fokus fra kandidatens øjne og ansigt
  • Ansigtet skal stå helt skarpt (især øjnene) – baggrunden må gerne være ude af fokus 

I studie:

  • Farvefotos
  • Kandidaten skal stå op
  • Kandidaten skal kigge direkte ind i kameraet
  • Brug en studiebaggrund, der muliggør masking/udskæring (fx hvid eller green-screen)
  • Brug en af de officielle, grønne fotobaggrunde

Vi er i gang med at udvælge baggrunde til portrætfotos taget i studie. De vil kunne findes her og i Billeduniverset i løbet af foråret.


Uønskede billeder

  • Billeder der er overeksponerede eller stærkt farvejusteret
  • Motiver, der er klippet ud og sat på en anden baggrund (med undtagelse af plakatfotos og officielle grafikker)
  • Udenlandske motiver med “overlykkelige” hvide smil
  • 3D illustrationer
  • Billede- eller tekstcollager med andre skrifttyper end Open Sans
  • Grynede billeder og billeder i for lav opløsning (få dit trykkeri til at tjekke opløsningen inden de sætter gang i trykkeriet!)