23. årgang | nr. 4 | dec 2018

Historisk mange dimitterede fra Politiskolen

Nyudklækkede politibetjente fyldte hallen fra ende til anden. På tilskuerrækkerne sad kærester, forældre, søskende og børn og så til, mens der blev delt eksamensbeviser og håndtryk ud i stribevis.

Den 31. oktober deltog Søren Pape Poulsen ved Politiskolens dimission, og selvom det var niende gang, at han var med, så var dette arrangement alligevel helt speciel.

”Det er ikke bare rørende – det er historisk,” lød det fra Søren Pape Poulsen, der skulle holde tale for de fremmødte.

Sjældent har antallet af dimittender været så stort – hele 295 betjente og kadetter blev færdiguddannet.

”Jeg nyder det, når jeg står og taler og har udsigt over alle de mange nye betjente, som skal gøre Danmark tryggere. Det er bare en fornøjelse,” fortalte Søren Pape Poulsen.

Normalt foregår dimissionerne på Politiskolen. Men på grund af de ekstraordinært mange betjente og deres familier, var de nødt til at rykke til større lokaler i Glostrup Hallen.

”Det er et resultat af, at vi optager langt flere politielever. Vi kommer til på fire år at optage op mod 2800, og det gør, at vi hæver antallet af betjente med netto 600. Det er vigtigt for trygheden i Danmark, og jeg er så glad og stolt, når jeg står og kigger på de her unge mænd og kvinder, som er klar til at gå ud og sikre vores alles tryghed,” fortalte Søren Pape Poulsen.

Foruden Søren Pape Poulsen holdt også rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg tale for de nye betjente, der startede i tjeneste allerede dagen efter dimissionen.