24. årgang | nr. 1 | april 2019

Vejene styrkes, og trafikstøjen bekæmpes

Nye vejforbindelser, motorveje, tog og tunneller.

Det er resultatet af regeringens plan for infrastrukturen frem mod år 2030, som blev offentliggjort i midten af marts. Med til at præsentere planen var erhvervsminister Rasmus Jarlov – han kalder det en af de største trafikplaner, som nogensinde er lavet i Danmark.

”Det her er kæmpestort. Det er en offentlig kerneopgave at sikre, at vi har gode veje, og det er afgørende, at vi investerer i at få trafikken til at glide i Danmark. Det gør os rigere som land, når vi skal bruge mindre tid på vejene, og så gør det også livet bedre for de borgere, der i dag forbander myldretidstrafikken langt væk,” fortæller Rasmus Jarlov.

Sammenlagt investeres der mere end 112 milliarder kroner i projekterne, der er fordelt over hele landet. Blandt andet forlænges Frederiksundsmotorvejen på Sjælland, E45-motorvejen i Østjylland udvides i begge retninger, og der laves en tredje Limfjordsforbindelse over øen Egholm.

Pulje til støjbekæmpelse
Udover bedre transportmuligheder, så er der også et andet væsentligt punkt, som Det Konservative Folkeparti med rette kan fejre er en del af planen. For sidste år foreslog partiet, at der blev afsat en milliardpulje til at bekæmpe trafikstøj langs nogle af de mest støjplagede strækninger i landet – og det er altså lykkedes nu.

”Det har været en af de konservative prioriteter i forhandlingerne at få afsat et stort beløb til støjbekæmpelse. Når man bor tæt ved støjende trafik, går det udover både trivsel og sundhed. Derfor er det vigtigt, vi får gjort noget ved det,” siger Rasmus Jarlov.

I alt er der afsat 1,6 milliarder kroner til den nye støjpulje, som udmøntes løbende. Dog er nogle strækninger allerede blevet udset til at få del af puljen – det gælder blandt andet Bavnevangen i Aalborg, Sundbrovej i Svendborg og Helsingørmotorvejen i Gentofte.