Foto: Jakob M. Knudsen

Lad os tage den borgerlige vej med flere job og lavere skat

”Hver dag fra 16 til 8, jeg tænker kun på det. Og miste snart jeg vil mit job.” Sådan lyder en linje af sangen ’I Østen Stiger Olsen op’ fra det folkekære band Shu-bi-dua, hvis forsanger, Michael Bundesen, vi desværre mistede for nylig.

Selvom sangen ikke ligefrem handler om jobskabelse eller arbejdsløshed, rammer linjen alligevel ned i noget, som mange danskere kan sætte sig ind i lige nu. For rigtig mange frygter i øjeblikket for deres job. Jeg ville ønske, at frygten var irrationel og ubegrundet, men med regeringens nuværende økonomiske politik forstår jeg den desværre godt.

Tusindvis af danskere har allerede mistet deres job siden marts, da statsministeren lukkede Danmark ned. Alligevel fører regeringen en økonomisk politik, der koster arbejdspladser i tusindvis. Som om det ikke var slemt nok, har regeringen også introduceret 25 skattestigninger for borgere og virksomheder, siden den kom til.

Heldigvis er der en anden vej, og den er borgerlig. Vi har i Det Konservative Folkeparti fremlagt vores eget bud på et finanslovsudspil, som du kan læse mere om i denne udgave af Politisk Horisont. Vores finanslov vil skabe ca. 34.000 varige arbejdspladser, gøre Danmark ca. 36 milliarder kroner rigere og lette skatten med godt 6 milliarder kroner.

Det er altså noget, der kan mærkes. Hos den enkelte familie, hvor mor eller far kan komme hjem og fortælle, at de igen har fået job. Og hos den hårdtarbejdende dansker, der nu får lov at beholde nogle flere af sine egne penge selv.

Med vores finanslov er der både råd til at lette skatten og styrke kernevelfærden. Vi vil bl.a. tilbagerulle regeringens stigning i arveafgiften og på sigt udfase den helt, sænke selskabskatten fra 22 til 19 procent, trække 100.000 danskere ud af topskatten og fjerne modregningen i folkepensionen for ældre, der gerne vil arbejde ved siden af.

Samtidig investerer vi i et bedre sundhedsvæsen, flere betjente, mere frit valg til ældre og grønnere biler. Det har vi nemlig råd til i vores finanslov. Men vi har ikke råd til at sende raske danskere tidligere på pension og hæve ydelserne til arbejdsløse udlændinge, som regeringen har gjort. Det siger vi meget klart og tydeligt.

Vi har gennem borgerlige reformer tidligere styrket dansk økonomi. Faktisk har reformer gjort os 176 milliarder kroner rigere om året, end vi ellers havde været. Vores bud på en finanslov forstætter ned ad det spor. Det er vi nødt til, hvis Danmark fortsat skal være et dejligt land – for at låne en sætning mere af Bundesen og Shu-bi-dua.