23. årgang | nr. 2 | juni 2018

Gadefodbold hjælper socialt udsatte

Solen stod højt over Rådhuspladsen i København. På den stenbelagte plads var opført to små fodboldbaner. Årets københavnske mesterskaber i OMBOLD – en fodboldturnering for hjemløse og socialt udsatte – gik allerede i gang klokken 10.00 om formiddagen, og 24 hold var med i kampen om mesterskabet.

I OMBOLD er det ikke afgørende, om man har fodboldtalent eller ej, om man er misbruger eller tidligere straffet, om man har et hjem eller bor på gaden. Det afgørende er, at man er rummelig og viser respekt for hinanden. I OMBOLD er alle nemlig lige. For selvom deltagerne ved OMBOLD kommer fra vidt forskellige baggrunde, så har de det tilfælles, at de hver især har en tung bagage med sig.

Holdepunkt i hektisk verden
Da vinderne var fundet – et hold ved navn Pink Devils – skulle medaljerne overrækkes. Den opgave havde den konservative socialminister Mai Mercado fået den ære at tage sig af.

“OMBOLD er et fantastisk event, og jeg har været heldig at være med til at uddele medaljer i dag. Udover efterhånden at kende flere af spillerne, og at mit eget personlige favorithold, Grønnegården, kom rigtig langt, så er det jo bare en fornøjelse at se, hvor meget det betyder for deltagerne,” sagde socialministeren.

Man kan måske undre sig over, hvordan gadefodbold kan hjælpe hjemløse og misbrugere til at komme i bolig eller ud af misbruget. Men måske er det heller ikke det, der er formålet. Ifølge Mai Mercado fungerer OMBOLD nemlig som et holdepunkt i en hektisk verden: “Det betyder rigtig meget. I en verden, som ellers kan være fyldt med misbrug, hjemløshed, psykiske sygdomme og rigtig mange udfordringer, er det her et holdepunkt. Det er et helle, hvor man kan lade op og være rigtig, rigtig god til noget. Jeg ved fra dem, som jeg har talt med og taler løbende med, at det betyder rigtig meget at være en del af OMBOLDs fællesskab.”

Udredning af psykiske problemer
Mai Mercado pointerer da også, at OMBOLD ikke løser deltagernes største problem – nemlig hjemløsheden eller misbruget. Her skal der mere målrettede tiltag til: “Det vigtigste, vi kan gøre, er at sikre, at folk kommer i egen bolig. Med den rigtige metode, housing first, som vi kalder det, kan man godt komme ud af hjemløsheden. Det kræver selvfølgelig den rigtige socialfaglige indsats, så det skal følges ad. Det skal ikke være housing only, det skal være housing first,” understreger Mercado og fortsætter: “Så tror jeg også, vi skal have fremrykket behandling i forhold til udredningen af psykiske sygdomme. Det duer ikke, at der er for høje tærskler til at komme ind og blive afvænnet eller blive diagnosticeret. De to ting skal følges ad, og der ser vi altså nogle store udfordringer og problemstillinger i dag, som vi arbejder på at få gjort noget ved,” afslutter socialministeren.