28. årgang | nr. 1 | marts 2020
Tidligere udgaver | Læs dette nummer som PDF

Kræftsvindlere skal i spjældet for at udnytte patienter

Urtete, der helbreder kræft. Tarmskylning mod depression. Healing, som kurerer Parkinson. Det er tre eksempler på brodne kar inden for alternativ behandling herhjemme. Bag svindelnumrene står amatører, som udsteder falske løfter til patienter om at blive helbredt for alvorlige sygdomme og bringer hæderlige alternative behandlere i miskredit.

Derfor er Det Konservative Folkeparti klar med et udspil, der skal beskytte danskerne bedre mod disse bedragere og styrke patientsikkerheden. Bl.a. skal alternative behandlere ikke længere have lov at tilbyde behandling af livstruende sygdomme og lidelser. Strafferammen, når alternative behandlere bringer patienter i fare, skal ifølge det konservative udspil samtidig fordobles.

”Det skal afskrække løgnagtige ’mirakeldoktorer’ fra at udsætte alvorligt syge danskere for manipulerende fupnumre. De hævder at kunne behandle dødelige sygdomme uden medicin eller operationer – kun for at tjene kassen. Ingen dokumentation. Ingen virkning. Den her kyniske måde at udnytte patienter på skal vi have stoppet,” fastslår den konservative sundhedsordfører Per Larsen.

Dybt amoralsk

Med det nye udspil skal der også indføres fængselsstraf på op til fire måneder ved grove brud på markedsføringsloven om alternativ behandling. I dag kan alternative behandlere, der lyver sig til syge danskeres penge, kun blive idømt en bødestraf, hvis deres anbefalinger ikke bringer patienten i direkte fare. F.eks. er det ikke direkte til fare, når en alternativ behandler hævder, at urtete kan helbrede kræft.

”Men det er dybt amoralsk, når man udnytter syge menneskers desperation og franarrer dem penge ved at lyve om urteteens effekt. Vi foreslår derfor, at de her skruppelløse kræftsvindlere fremover skal kunne idømmes en fængselsstraf for at føre patienter bag lyset,” siger Per Larsen.

Liv eller død

Særligt alvorligt er det med de alternative behandlere, der med deres udsagn bringer patienter i direkte fare. Dem, som videre påstår, at deres urtete kun virker, hvis patienten dropper al behandling på sygehuset. De alternative behandlere kan i dag maksimalt straffes med et års fængsel ved særligt grove tilfælde. I det nye udspil foreslår Det Konservative Folkeparti at fordoble den strafferamme.

”Er man så følelseskold at lege med folks liv, skal man virkelig også mærke konsekvenserne. Ofte er det et spørgsmål om liv eller død. Det kan blive skæbnesvangert for de patienter, som ender med at drikke urtete fremfor at gå til kemoterapi, fordi en kvaksalver har overbevist dem om det,” siger Larsen.

Bedre oplysning
Et andet tiltag, som netop også skal beskytte dødssyge patienter mod at lade sig overbevise af absurde påstande, er det konservative forslag om et nyt råd for alternativ behandling. Rådets opgave bliver at oplyse borgerne om effekter, mangel på samme og regler inden for alternativ behandling.

Endelig skal der ifølge det konservative udspil indføres en række minimumskrav til alternative behandlere. Bl.a. skal alternative behandlere fremover anbefale deres patienter at søge læge, hvis der er tegn på sygdom, og de må ikke længere fraråde lægeordineret behandling.

Visse gråzoner

Selvom de nye tiltag slår hårdt ned på fupmagere, understreger Per Larsen, at det langtfra er al slags alternativ behandling, der er i sigtekornet. F.eks. har rigtig mange danskere glæde af ting som massage og akupunktur, og det skal de fortsat have adgang til, forsikrer sundhedsordføreren.

Det bliver heller ikke forbudt at tilbyde behandling af symptomer eller virkningen fra anden behandling i offentligt regi. F.eks. må alternative behandlere med det konservative forslag stadig gerne tilbyde behandling af den hovedpine, som en hjernetumor kan skabe. Men de må ikke længere tilbyde at kunne behandle selve hjernetumoren – for den kan de hverken behandle eller kurere, pointerer Larsen.”Selvfølgelig er der nogle gråzoner, når man lovgiver på det her område. Døjer man f.eks. med en forkølelse, kan man godt forsøge at finde lindring hos en alternativ behandler. Det er de alternative behandlere, der uden samvittighed misinformerer om alvorlige diagnoser og gambler med sårbare danskeres sundhed, som vi går efter at ramme,” fastslår Per Larsen.

Faktaboks: Det Konservative Folkeparti vil

• Helt forbyde alternative behandlere at tilbyde behandling af alvorlige sygdomme og lidelser
  • Fordoble strafferammen, når alternative behandlere bringer patienter i fare, fra et til to år
  • Indføre fængselsstraf, når alternative behandlere fortæller grove løgne om deres behandling