22. årgang | nr. 4 (online) | december 2017

Tre grønne solstrålehistorier fra KV17

Det Konservative Folkeparti gik frem og er nu Danmarks tredje største kommunale parti. Men i Ikast-Brande, Herning og Kerteminde gik det ekstraordinært godt for vores parti. Læs mere om det her,

Ikast-Brande

Kommunalvalget i Ikast-Brande kommune blev et usædvanligt godt valg for Det Konservative Folkeparti. I en kommune, hvor Venstre traditionelt har taget langt de fleste borgerlige stemmer, fik vi til dette valg 12,9 procent af stemmerne. Sammenlignet med valget i 2013 er det en fremgang på hele 8,7 procentpoint. Det kan vi være stolte af, også selvom borgmesterposten tilfaldt Venstre.

Spørger man den konservative spidskandidat Annette Mosegaard – Ikast-Brandes største stemmesluger med 1.850 personlige stemmer – tror hun, at tre ting har været udslagsgivende for det flotte valg. For det første har alle kandidaterne leveret en stærk holdindsats. For det andet har de været bredt repræsenteret både i forhold til personlighed og holdninger. Og sidst – men måske vigtigst – har man haft fokus på at føre en positiv, konstruktiv og ordentlig valgkamp. Uden det store budget og professionelle set-up, men med masser af godt humør, engagement og drivkraft.

Herning

For fire år siden røg Det Konservative Folkeparti ud af byrådet i Herning Kommune. Det skulle der gøres noget ved. Kandidaterne i Herning blev derfor enige om, at nye midler måtte tages i brug for at overbevise herningenserne om den konservative dagsorden. Selvom Det Konservative Folkeparti var røget ud af byrådet, skulle de konservative kandidater være aktive og synlige i Hernings politiske landskab. Med spidskandidat Rasmus Norup i rollen som politisk ordfører – som egentlig blot var en genial titel – lykkedes det at skabe en platform at tale politik fra. Den platform har man udnyttet til at markere sig skarpt på nogle af de områder, hvor der var udfordringer i kommunen, og som samtidig harmonerede med konservative værdier.

Resultatet taler for sig selv: Det Konservative Folkeparti gik frem og går fra nul til to mandater, og spidskandidat Rasmus Norup er blandt andet blevet næstformand i Økonomi- og Erhvervsudvalget. Samtidig viser det, at en klar plan og en målrettet indsats mellem valgene betaler sig.

Kerteminde

Kerteminde er den kommune i Danmark, hvor Det Konservative Folkeparti er gået allermest frem siden valget i 2013. Det var nok de færreste, der havde spået, at hele syv konservative kandidater skulle blive valgt ind i byrådet i den nordfynske kommune. Ikke desto mindre er det præcis, hvad der skete. Med en fremgang på hele 15,7 procentpoint sammenlignet med sidste valg er Det Konservative Folkeparti, sammen med Socialdemokratiet, nu det største parti i Kerteminde. Og selvom det ikke endte med borgmesterposten, er det altså vanvittigt flot.

Men hvordan kan man på én valgperiode gå fra et til syv mandater? Ifølge spidskandidat i Kerteminde, Klavs Norup Lauridsen, er det en kombination af flere forskellige ting, som endte med at gå op i en højere enhed:

”Først og fremmest har vi forsøgt at være meget konkrete i vores valgoplæg. Så har vi samlet et stærkt hold med stærke personligheder. Vi har den yngste og den ældste kandidat, kvinder og mænd, og vi har kreative energibomber og folk med fødderne solidt plantet i den fynske muld. Derudover har vi fokuseret meget på at holde den gode tone. Simpelthen udelukkende fokuseret på, hvad vi gerne vil, og ikke hvad de andre siger og gør. Vi ville være de positive og glade.”

Klavs Norup Lauridsen var den kandidat i Kerteminde, som fik flest personlige stemmer. Derfor må en stor del af æren for det forrygende valgresultat også tilfalde ham. Klavs er nemlig en ægte lokal ildsjæl, der elsker at engagere sig. Udover sit daglige job som skoleleder yder han en stor frivillig indsats i lokale projekter og sportsforeninger, og i 2014 blev han da også kåret som ’Årets borger’ i Kerteminde Kommune.

Tryghedsministerens Jul

Politisk Horisont mødte Søren Pape i hjemmet i Viborg til en snak om juletraditioner, det famøse julepoliti og brunede kartofler…

Regionrådsvalget: Det oversete valg?

Kommunalvalget løber altid med overskrifterne, men valget til regionerne er hamrende vigtigt – og flere steder gik det faktisk ganske godt for de konservative kandidater.

Julestemning på Christiansborg

Se billederne fra det årlige julearrangement på Christiansborg, hvor julemanden i år var ingen ringere end Søren Pape. Han er næsten ikke til at genkende…

Hårdt arbejde betaler sig

Mød Christoffer Buster Reinhardt – en af de 15 konservative profiler, der skal knokle for konservative aftryk i regionerne de næste fire år.