Lad os nu diskutere substansen

Af Rasmus Jarlov, MF for Det Konservative Folkeparti

Den offentlige debat består ofte af to hold, der taler helt forbi hinanden. På den ene side har vi dem, der siger tingene, som de er. Lad os kalde dem højrefløjen. På den anden side har vi dem, der siger tingene, som de ville ønske, de var. Lad os kalde dem venstrefløjen. De to hold tror, de taler om det samme, men det gør de ikke, og derfor misforstår de hinanden.

Når højrefløjen siger: “Man er ikke lige så dansk, hvis man kommer fra et andet land”, betragter folk på højrefløjen det som en ganske banal konstatering. Men venstrefløjen opfatter det som om højrefløjen ikke ønsker, at folk fra andre lande skal kunne blive danske.

Når folk fra venstrefløjen siger: “Man er lige så dansk, hvis man kommer fra et andet land”, betragter folk fra venstrefløjen det som det rigtige og mest moralske synspunkt. Men i højrefløjens øjne lyder det ubegavet. For det passer jo ikke. Det ved folk på venstrefløjen sådan set godt, men de holder alligevel fast i synspunktet, for de ønsker, at det skal være rigtigt.

Det er utroligt mange eksempler på, at højrefløjen og venstrefløjen på denne måde misforstår hinanden. Venstrefløjen kommer derfor til at betragte højrefløjen som ond, og højrefløjen kommer til at betragte venstrefløjen som løgnagtig og/eller ubegavet.

Lad os nu tale samme sprog og diskutere substansen, så folk kan blive oplyst om indhold og holdninger og ikke om fnidder og petitesser.