Generationskontrakten

Danmark skal gives videre i ordentlig stand. Derfor har vi pligt til at passe på kulturen, miljøet, økonomien og sammenhængskraften. I respekt for dem, vi modtog Danmark af – og dem, vi giver landet videre til.

Hvordan ser Danmark mon ud, når vi giver det videre til dem, der kommer efter os? Ja, det skulle meget gerne være et bedre og i hvert fald ikke et dårligere Danmark at leve i. Ellers har vi svigtet vores ansvar.

Det Konservative Folkeparti hylder generationskontrakten. For det er det bånd, der binder os til vores forfædre. Samtidig er det den kontrakt, som sikrer, at vi giver vores historie, kultur, en bæredygtig natur og et stærkt nationalt fællesskab videre til den næste generation.
Det gælder særligt vores kulturarv. Vi skal tage ansvar og sikre, at vi bevarer nationale og historiske symboler og monumenter og støtter betydningsfulde kulturinstitutioner. Vi har et politisk ansvar for at sikre, at Danmarks skatte bevares, så dansk kultur kan videreformidles, og generationer efter os kan dannes som hele mennesker.

Vi har især et tungt ansvar for, at Danmark bliver ved med at være dansk, demokratisk og stadig et Danmark, der bygger på et kristent fundament. Svigter vi dette vigtige ansvar, så efterlader vi regningen i børneværelset. Andre efter os skal have mindst lige så gode muligheder for at passe på Danmark.

Det er den konservative generationskontrakt.